Doping kan få konsekvenser for arbeidslivet

Tirsdag 31. januar signerte Akan kompetansesenter en samarbeidsavtale med Antidoping Norge. Formålet med denne avtalen er å styrke kompetansen om doping i arbeidslivet slik at ledere og medarbeidere lettere kan identifisere og håndtere problemer.

Doping – ikke bare en problemstilling for toppidrettsutøvere

Utgangspunktet for avtalen er at begge organisasjonene ser store fordeler med å samarbeide for å forebygge doping i arbeidslivet. Blant annet vil samarbeidet bestå av erfaringsutveksling, rådgivning og kompetanseheving. Et av målene til Akan kompetansesenter er å trygge ledere og medarbeidere i situasjoner knyttet til rus- og avhengighet. Samarbeidet med Antidoping Norge vil derfor utvilsomt styrke kompetansen Akan kompetansesenter kan videreformidle til arbeidslivet dersom virksomheter opplever situasjoner knyttet til doping.

"Vi får spørsmål om hvordan arbeidslivet kan håndtere dopingbruk blant ansatte, og hvordan man kan hjelpe dem. Vi kjenner ikke til om det foregår mer dopingbruk enn tidligere i arbeidslivet, eller om man bare har blitt flinkere til å tolke signalene og avdekke det", forteller Elisabeth Ege, direktør Akan kompetansesenter.

Doping er en sikkerhetsrisiko

I tillegg til alkohol, narkotika, spill og medikamenter kan også doping representere en reell sikkerhetsrisiko for arbeidsplassen. Ifølge Antidoping Norge vil tegn på bruk av Anabole-Androgene steroider eksempelvis innebære oppstemthet, store og raske humørsvingninger, redusert egenkontroll og økt aggressivitet.

"Mange bedrifter legger til rette for trening i arbeidstiden, og da må ansatte og arbeidsgivere være kjent med utfordringer knyttet til doping", uttaler Anders Solheim, daglig leder i Antidoping Norge.