Donerer julegaven til Ingeniører uten grenser

Etter initiativ fra medarbeiderne gir Rambøll årets ansatt-julegave til en veldedig organisasjon.

Frivillig ingeniør fra IUG sjekker vannkvaliteten i brønn på prosjekt i Uganda, Bilde Copyright; Ingeniører Uten Grenser. )

Det er andre år på rad at de ansatte i Rambøll i Norge velger å gi en sum tilsvarende verdien av ansatt-julegaven, til en organisasjon som de selv stemmer frem.

- Tidligere har alle ansatte fått et gavekort som kan brukes til å kjøpe en ting, men etter et stort internt engasjement fra medarbeidere som heller vil at gavene våre skal gå til en god sak, donerer vi nå summen til en organisasjon. Det bidrar til at vi både reduserer forbruket vårt og støtter et godt formål, som er i tråd med verdigrunnlaget vårt, sier administrerende direktør Ole-Petter Thunes.

Bruker ingeniørkompetansen i utviklingsland

I år blir summen på 617.000 kroner gitt til Ingeniører uten grenser, samme organisasjon som ble stemt frem i fjor.

- Vi er en liten organisasjon og mottar ikke offentlig støtte, så en sum som denne betyr enormt mye. Tryggere økonomi gjør at vi delta i flere prosjekter fremover, men også at vi kan planlegge mer langsiktig og levere enda bedre kvalitet. Vi er bevisste på å bruke midlene riktig, sier næringslivsansvarlig i Ingeniører uten grenser, Vibeke Sareem.

En verden i endring krever innsats

Flere av de ansatte i Rambøll har jobbet frivillig og engasjerer seg i Ingeniører uten grenser, som bruker ingeniørkompetansen til å gjøre en viktig forskjell i utsatte områder med blant annet infrastrukturprosjekter i utviklingsland.

- Verden har forandret seg dette siste året, og det er bare blitt enda viktigere å arbeide for å blant annet sørge for rent vann til alle, bygge skoler og sikre at barn og unge får utdanning, og bidra til økt vekst i de lokale samfunnene. Det er gledelig for oss å kunne bidra, sier Ole-Petter Thunes.

Administrerende direktør i Rambøll, Ole-Petter Thunes. Foto: Julia Marie Naglestad

Rambøll er et av Norges ledende selskap innen rådgivende ingeniørtjenester, arkitektur og design. I Norge har vi 16 kontorer med om lag 1500 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter.