Donald Pocket kommer med bok nr 500!

Donald Pocket er Norges lengstlevende bokserie. Den har underholdt og skapt leselyst siden 1968 og i januar kommer selve nr 500 i bokserien!

I januar feirer Donald Pocket nr 500!

– Alle i Norge har et forhold til Donald Pocket. Disse bøkene har underholdt og skapt leselyst i over 50 år. Det er en utrolig bragd, sier redaktør i Egmont, Tonje Tornes.

Alltid nye historier
Som opptakt til feiringen gir Egmont forlaget ut Donald pocket nr 100, 200, 300 og 400 allerede denne høsten, slik at nye lesere kan kose seg med disse klassikerne.

– Det som gjør Donald Pocket så bra er at alle historiene er helt nye og spesialskrevne til hver utgivelse. Dermed tilpasses alltid historiene til tiden leseren lever i, og gjør seg relevant igjen og igjen for nye generasjoner, fortsetter Tornes.

Den første Donald pocketen kom ut i 1968, og siden den gang er det blitt solgt millioner av pocketer i Norge. Historiene i Donald Pocket har maks seks ruter per side, og de er ofte både lange og episke.

– Donald Pocket er den perfekte kombinasjonen av mange, lange, sprelske Donald-historier og et superhendig format. Lett å ta med seg, lett å bli glad i! Jeg skjønner godt at Donald Pocket er Norges lengstlevende bokserie! Gleder meg allerede til vi skal feire nr 1000!, sier en begeistret Marius Molaug, mangeårig redaktør for Donald Duck & Co.

Duckifiserte klassikere
Donald Pockets lange og episke format har ofte sendt våre venner fra Andeby helt inn i andre situasjoner, tider, ja til og med inn i andre bøker.

– Vi har lest om Langbein i steinalderen, og Fantonald i verdensrommet. Mange i Norge har blitt kjent med klassiske bokverk som «Tatt av vinden» og «Hamlet» først ved å lese Donald Pockets versjon av klassikerne. Det samme gjelder for mange filmperler, forteller Tonje Tornes.

I dag kommer det ut 13 Donald pocketbøker i året, og disse trykkes hver i et opplag 17 000 stk!

– Personlig leste jeg for første gang om kvinnekamp i Donald Pocket nr 29 som kom ut i 1979 – der Fantomia utfordret Fantdonalds helterolle. En historie som gikk rett inn i tidsånden. Mens Donald Pocket 496 – som er ute nå – erstatter språket i Andeby med emojier, og gjør det helt umulig for innbyggerne å forstå hverandre. Også en historie som kommenterer samtiden. Slik Donald Pocket alltid har gjort før, og som denne pocketserien fortsatt kommer til å gjøre, sier Tornes.

I januar feirer Donald Pocket nr 500!
Feiringen begynner denne høsten med opptrykk av nr 100, 200, 300 og 400.