Donald Duck besøker Trøndelag!

Donald Duck & Co er Norges mest leste ukeblad med 283 000 ukentlige lesere, og i denne uken besøker Donald og gjengen nettopp Norge. De drar nemlig til Hessdalen for å finne UFOer!
Fredag 14 mai besøker Donald Hessdalen i Trøndelag!

Ryktene om et UFO-eldorado i Norge har nådd Andeby. Donald Duck bestemmer seg for å ta turen. Han drar med seg Ole, Dole og Doffen og kjører av gårde til Oslo (også kalt Fjonslo) via Røros (også kalt Fjørmos) til overnatting på UFO-campen i Hessdalen (også kalt Gjessdalen). I Hessdalen dukker det selvfølgelig opp uforklarlige fenomener fra alle himmelretninger, dessuten får Donald ekstra mye oppmerksomhet fra en litt innpåsliten journalist i lokalavisen Fjell-Lom (også kalt Fjell-Fjon).

– Det er veldig gøy å sende Donald Duck til Norge. Ekstra gøy å sende ham til steder han ikke har vært før, som Fjørmos, jeg mener Røros, og Gjessdalen, unnskyld Hessdalen. Jeg husker det var en tidligere Røros-ordfører som gjerne ønsket å få Donald til bygda. Nå er han her! sier redaktør Marius Horn Molaug.

Leserne valgte sted
– Den unike historien ble skapt etter et forslag fra lesere. Vi spurte dem hvor i Norge de ønsket at endene våre skulle komme på besøk neste gang. Og Røros, og Hessdalen med sine overnaturlige fenomener, var et av forslagene. Vi tenkte at dette var et bra utgangspunkt for en gøyal Donald-historie. Romvesener, UFO-er, storslagen norsk natur og en overivrig and full av naivt pågangsmot er den perfekte miks for å lage en uforklarlig god historie.

Donaldblad nummer 19 er i salg fra fredag 14.mai, og vil også utgis i en lang rekke andre land, deriblant Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.

Fortalt av nordmenn
Historien er skrevet av Gaute Moe og tegnet av Arild Midthun.
– Jeg er utrolig stolt over å kunne bidra i å kaste lys over hva som faktisk foregår på Hessdalen, men må samtidig advare verdens forskere mot å bruke denne historien som en sovepute, sier forfatter Moe.

– Som Donald-tegner har jeg vært på Røros ved flere ANDledninger, og hver gang har jeg fått lyst til å tegne en Donald-historie fra den fascinerende bergstaden. For to år siden hadde jeg dessuten gleden av å bli invitert til Bygdaliv-kulturarrangementet i Haltdalen, som ligger rett nord for den sagnomsuste Hessdalen. Derfor var det spesielt gøy for meg å tegne våre nebbede venner inn i kjente og særs stemningsfulle omgivelser, sier Arild Midthun.

Dukcifiserte klassikere
også i Donald pocket nr 503 får de mange Donald-leserne en leseropplevelse utenom det vanlige. For denne gangen gjør endene - og musene - sin take på en av litteraturhistoriens store verk, nemlig selveste Odyseen av Homer!

– Homer skrev noen av de største litterære verkene i verdenshistorien, men det er ikke alltid så enkelt å kaste seg ut over hans verker, men når Donald og vennene hans gjør det FØRST for deg, så blir det moro nå, og enda mer moro den dagen du kanskje ender opp med å skulle lese selve romanen som har blitt dukifisert, sier tegneserieredaktør Tonje Tornes.

Fakta om Donald:
Donald Duck & Co er Norges mest leste ukeblad med hele 238 tusen lesere hver uke. Til sammen gir Egmont Kids ut over hundre Donald-utgivelser i året, og det finnes et blad for de aller minste, nemlig Donald Junior, selve ukebladet Donald Duck & Co, samt Donald pocket for de eldste barna. Det har kommet ut over 500 Donald pocketer her til lands, og bokserien er Norges største.

Fredag 14 mai besøker Donald Hessdalen i Trøndelag!
Donald og guttene er i Norge på selve 17-mai!
Den nydelige kirken i Røros er også med i historien.
Donald og vennene hans tolker selveste Odyseen i Donald Pocket nr 503.