Dommerforeningen slutter seg til anbefalingene fra Domstolkommisjonen

Den norske dommerforeningen har mottatt delinnstillingen om forslag til fremtidig domstolstruktur. Vi kan i det vesentlige slutte oss til de forslag til ny struktur som er foreslått av kommisjonen.
Illustrasjonfoto: Istock

Dommerforeningen har forståelse for at mange av forslagene vil berøre flere av våre medlemmers arbeidssituasjon. Samfunnsforholdene har likevel endret seg siden siste strukturreform. Stikkord er blant annet mer tidkrevende og komplekse saker og økt internasjonalisering. Dette stiller krav til endring for å opprettholde kvaliteten på domstolenes avgjørelser.

Gode fagmiljø og mindre sårbarhet
Dommerforeningen mener det er viktig at domstolene får en størrelse som gjør at det kan etableres gode fagmiljø i de enkelte domstoler. Dette vil også redusere sårbarhet ved sykdom og annet fravær. Vi mener videre det er helt nødvendig at etterutdanning og annet kompetansearbeid i domstolene kan gjennomføres uten at saksavviklingen rammes. Større enheter gjør også at det kan legges til rette for en moderat spesialisering av dommere.

Særdomstolsutvalget pekte på behovet for spesialisering av dommere som behandler saker om barn. Etter Dommerforeningens syn ivaretar det foreliggende forslag også dette hensynet.

Større domstoler vil etter vårt syn også bidra til å sikre rekrutteringen av dommere.

Digitaliserte domstoler
Dommerforeningen mener 8-10 dømmende årsverk per domstol vil sikre de hensyn som er nevnt ovenfor. Forslaget til flertallet i Domstolkommisjonen ivaretar disse hensyn på en god måte. Flertallets forslag med en struktur på 22 tingretter og med 30 bemannede rettssteder sikrer også den nødvendige tilgang til domstolene for innbyggerne.

Enkelte deler av landet, særlig Nord-Norge, byr på særlige utfordringer, på grunn av store avstander. Etter Dommerforeningens syn er disse hensyn også ivaretatt på en god måte i innstillingen. Likeledes mener Dommerforeningen at den samiske dimensjon er godt ivaretatt i forslaget.

Forslaget til reform vil også kunne bidra til gjennomføring av digitaliserte domstoler over hele landet og til gjennomføring av bevissikring i form av lyd- og bildeopptak.

Nærmere opplysninger om Dommerforeningens syn kan fås ved henvendelse til Dommerforeningens leder, lagdommer Wiggo Storhaug Larssen, på telefon 90560147 eller til nestlederen, tingrettsdommer Kirsten Bleskestad, på telefon 90116588.

Wiggo Storhaug LarssenLeder i Den norske dommerforeningen

Tel:905 60 147