Dommen over Norge som rettsstat

I dag kl.12:00 falt dommen over Haramsøya i og med kjennelsen i Sunnmøre tingrett. Den lokale motstandsgruppa har stått mot selskapet Zephyr AS, som er eid av østlandskommuner i Viken fylke, på Østlandet. Saka handler om rettssikkerheten og vanlige folks mulighet til å ivareta sine interesser overfor et aggressivt energiselskap. Derfor er saka om Haramsøya og kjennelsen som falt i dag så viktig. Folks rettsoppfatning er soleklar. Dette kan ikke være lov. Dette skulle selvfølgelig vært stoppet for lenge siden. Bildene fra Haramsøya er overtydelige. Alle ser dette er feil.

16. juni. Foto: Haakon Akselsen/ Motvind Norge

Dette er også dommen over Norge som rettsstat, om tillit, om demokrati. Om vi har beskyttelse som innbyggere i Norge. Om vi kan stole på at vi får beholde drikkevannet, om noen ønsker å tjene penger på å forurense det. Om nattesøvn er en rettighet, eller om Staten kan ta det fra deg, og selge til andre aktører. Om retten til fri natur er beskyttet.

Naboene har sett anleggsmaskinene komme inn med ferga og rulle oppover fjellet. De er ikke varslet.

I et fortvilet forsøk på å få rett og rettferd til å gjelde, appellerte aksjonsgruppa til rettssamfunnet. For å få det til, måtte de samle inn en million eller to. Ålesund kommune bidro med 500 000 kroner, så her har kommune stått mot kommune (Zephyr er kommunalt eid). Folk har gitt for at folket på Haramsøya skal få rettighetene sine prøvd.

Motvind Norge mener vindkraftutbyggingen går på bekostning av rettssikkerheten i landet. Det er alvorlig. Rettigheter blir tatt fra vanlige innbyggere, og gitt til investorselskap og maskinentreprenører. Vi er tilbake i føydalsamfunnet.

16. juni. Foto: Haakon Akselsen/ Motvind Norge

Valget 2021 - et naturvalg. Markeringer og Kick Off15.2.2021 16:32:27 CETPressemelding

I 2021 er truslene mot natur, samfunn og miljø større enn noen gang. Hverken natur eller vindkraft har noen gang vært tema i valgkampen. Stortingsvalget 2021 er et skjebnevalg og må bli et naturvalg! I dag viser vi omsorg for naturen og motstand mot de traumer som er påført natur og lokalsamfunn over det ganske land ved å arrangere nasjonale markering. Kl. 18.00 gjennomføres markeringer, fra Tana til Lindesnes, med bål, fakkelhjerter, appeller, isbading, mv. - på fjelltopper, i bygdesentra, ved anleggsområder, utfartssteder og i byer. Vindkraft er en lite effektiv, ustabil og kostbar energiteknologi som gir store skader på natur, samfunn og miljø. Vindkraft kan aldri bli bærekraftig energi- og naturforvaltning. Det er et farlig blindspor og politikk på ville veier. Norgeskartet med påmeldte markeringer vises i

ASKO satt på plass av Lillesand bystyre10.2.2021 22:00:00 CETPressemelding

Lillesand bystyre gjorde onsdag kveld et banebrytende politisk arbeid da de avslo dispensasjon til ASKOeide Lillesand vindkraftverk. Avgjørelsen er en seier for alle som har hevdet at vindkraftverk krever tillatelse etter to lover og av to myndigheter. Stortinget har gitt kommunene myndighet til å bestemme over arealdisponeringen. At energiloven trumfer plan- og bygningsloven er en myte som er etablert av bransjen og energiforvaltninga. Myten er strukket så langt at så vel søknadsplikt som lovens rettsanvendelsesskjønn har vært avvist av kommunene og statlige forvaltningsorganer. I dag sitter en rekke kommuner med ulovlig bygde vindkraftverk, irreversible inngrep og traumatiserte parter og lokalsamfunn, andre med konsesjoner som ikke kan realiseres. Det blir spennende å følge valgkampen. Hvilke politiske partier vil sette loven framfor bransjens fortjeneste og egne politiske feil?