Dommedagsklokken er nå 2,5 minutter til midnatt

Bulletin of the Atomic Scientists annonserte i dag Dommedagsklokken for 2017. Årets klokke stilles ett halvt minutt frem, fra tre til to og ett halvt minutt til midnatt. Den ikoniske klokken som annonseres årlig ble startet i 1947, da med syv minutter til midnatt. Grunnlaget er at et nytt atomvåpenkappløp er i full gang.

– Den symbolske klokken viser at verden ikke har noen tid å miste. Alvoret bør synke inn over også norske politikere, sier daglig leder i Nei til atomvåpen, Frode Ersfjord.

– Jeg ser ingen god grunn til at Norge ikke skal delta under årets FN-forhandlinger om et atomvåpenforbud, sier organisasjonssekretær i Norske leger mot atomvåpen, Anne Marte Skaland.

Bulletin of the Atomic Scientists har hatt årlige annonseringer av Dommedagsklokken (Doomsday Clock) siden 1947. I tillegg til å omfatte faren for atomkrig, påvirkes også klokken av sjansen for katastrofale klimaendringer.

– FN-forhandlingene om et atomvåpenforbud starter den 27. mars i New York. Samtidig som de ni atomvåpenstatene ruster opp, forsøker det overveldende flertall blant verdens andre stater å regulere bort den katastrofale faren som atomvåpen representerer for alt menneskelig liv, sier Ersfjord.

Det historiske FN-vedtaket fra 2016 om å forsøke å fjerne faren fra atomvåpen via en traktat som forbyr de, skjer samtidig som faren for bruk av atomvåpen beviselig øker. Nye atomvåpentyper og leveringssystemer utvikles, samtidig som den politiske spenningen mellom øst og vest er på sitt hardeste siden den kalde krigen.

Bulletin of the Atomic Scientists kom med en spesiell utfordring til Russland og USA, som står for 95% av verdens atomvåpenarsenaler. Begge har foreslåtte budsjettforpliktelser som moderniserer samtlige deler av atomvåpenarsenalene. Dagens omlag 15 000 atomvåpen er allerede nok til å ødelegge all menneskelig sivilisasjon i flere runder.

–  Samtidig opplever atomvåpenstatene nå at både rettslige og politiske normer vil formes, som starten på avskaffelsen av verdens verste masseødeleggelsesvåpen, sier daglig leder i Nei til atomvåpen, Frode Ersfjord.

Sist klokken var innenfor to minuttersmerket var i 1953.