Dom i Nord-Troms tingrett: Babcocks overtakelse av piloter var virksomhetsoverdragelse

Nord-Troms tingrett har konkludert med at Babcocks overtakelse av ambulanseflykontrakten og 91 piloter fra tidligere operatør var virksomhetsoverdragelse.
Foto: BSAA/Johnny Vaet Nordskog

Våren 2018 garanterte Babcock alle de 98 pilotene som da var ansatt i tjenesten jobb videre etter overtakelsen. Det ble da fremforhandlet en tariffavtale for alle som ønsket å fortsette med Babcock som arbeidsgiver. I november var det klart at 91 av de 98 pilotene hos tidligere operatør ønsket ansettelse i Babcock.

Pilotene mente at overtakelsen var en virksomhetsoverdragelse, og i juni 2019 bestemte de seg for å prøve saken rettslig. I dag fikk de rettens medhold

Driftssjef Hilde Sjurelv i Babcock sier at selskapet vil gjennomgå premissene for dommen.

- Det er foreløpig ikke klart hvilke konsekvenser denne dommen vil få. Vi vil nå gå nøye gjennom premissene for dommen før vi avgjør hvordan vi skal håndtere denne saken videre, sier Sjurelv.

- Vi er glade for at vi fikk med nesten alle de dyktige og erfarne pilotene i tjenesten da vi tok over. Men i det totale regnestykket må det også tas med at Babcock har investert en milliard kroner i nye fly, bygget opp en ny driftsorganisasjon fra bunnen, etablert en ny organisasjon for teknisk vedlikehold, og investerer 85 millioner kroner i ny hangar i Tromsø som skal være base for det tunge vedlikeholdet av ambulanseflyene i Norge og Sverige. Dette må vi ta med i betraktningene når vi skal vurdere hva vi gjør videre, sier Sjurelv.

For ytterligere kommentar:

Hilde Sjurelv, driftsjef i Babcock.

Foto: BSAA/Johnny Vaet Nordskog