Dødsulykke ved skipsopphuggingsverft i India

En arbeider mistet livet under arbeid med å hugge opp skipet som er en såkalt FPSO (Floating Production and Storage and Offloading). Skipet, «CIDADE DE SAO VICENTE» (IMO 7380693), som er eid av det norskregistrerte selskapet BW Offshore Limited hadde ifølge lokale kilder en ulykke med en trykksatt tank med nitrogen som førte til en omkommet og en skadet. Tilstanden til den skadede er ikke kjent.

Foto: NGO Shipbreaking Platform

Ulykken fant sted på verftet Priya Blue Industries i Alang, India. Skipet har de siste 11 årene operert for Petrobras i Brasil og ble til slutt tatt ut av tjeneste. BW Offshore skal ha blitt tilbudt en mer bærekraftig opphugging i Oman hos det nyetablerte Elegant Exit Company ved det Bahrain-baserte ASRY tørrdokken og stålprodusenten SULB, men valgte å selge skipet til det indiske verftet for 12,8 millioner dollar, omtrent 118 millioner NOK. Transaksjonen ble assistert av den norske skipsmegleren Arctic Shipbrookers og operasjonen ble assistert av norske Grieg Green og indiske Best Oasis. Salget ble annonsert som et «grønt salg» ifølge BW Offshore.

Priya Blue Industries var blant de første som fikk det såkalte «Statement of Compliance with Hong Kong Convention fra det japanske klasseselskapet ClassNK og har også vært medlem av Sustainable Shipping Initiative siden 2018. EU-kommisjonens siste revisjonsrapport påpeker en rekke strukturelle mangler ved verft i Alang, inkludert Priya Blue Industries, relatert til manglende infrastruktur for å samle opp forurensning i det primære operasjonsområde. EU-kommisjonen påpekte også manglende kapasitet for å håndtere farlig avfall fra skipene, fravær av medisinske fasiliteter og brudd på arbeidsmiljølover. I 2019 dokumenterte NGO Shipbreaking Platform en annen ulykke ved Priya Blue Industries. Det nederlandske dokumentarprogrammet Zembla avslørte samme år den sjokkerende tilstanden til den kvikksølvforurensede FSO-tankeren YETAGUN ved et annet verft eid av Priya Blue.

I etterkant av avsløringene endret selskapets eier, SBM Offshore deres opphuggingspolicy. Selskapet tillater idag kun opphugging i tørrdokk eller verft med betongdekke med drenering.

– Vi er svært skuffet over at norske aktører, både skipseiere, konsulenter og skipsmeglere fremdeles bidrar til at denne virksomheten på strendene i India fortsetter til tross for stadige rapporter om brudd på arbeidernes rettigheter og svært miljøskadelige operasjoner, sier seniorrådgiver Sigurd Enge i Bellona.

– Det er uakseptabelt å bruke aktørene i Alang, som grønnvasker sin skitne virksomhet. Vi oppfordrer BW offshore og BW Group til å følge SBM sitt eksempel for å sikre at resirkulering av skip skjer med en akseptabel standard. Skipseiere og meglere har en forpliktelse til å opptre med aktsomhet når partnere vurderes, sier leder for NGO Shipbreaking Platform, Ingvild Jensen.

Sigurd Enge, Fagansvarlig shipping og Arktis i Miljøstiftelsen Bellona
sigurd@bellona.no