Dødsulykke ved skipsopphuggingsverft i India
En arbeider mistet livet under arbeid med å hugge opp skipet som er en såkalt FPSO (Floating Production and Storage and Offloading). Skipet, «CIDADE DE SAO VICENTE» (IMO 7380693), som er eid av det norskregistrerte selskapet BW Offshore Limited hadde ifølge lokale kilder en ulykke med en trykksatt tank med nitrogen som førte til en omkommet og en skadet. Tilstanden til den skadede er ikke kjent.

Ulykken fant sted på verftet Priya Blue Industries i Alang, India. Skipet har de siste 11 årene operert for Petrobras i Brasil og ble til slutt tatt ut av tjeneste. BW Offshore skal ha blitt tilbudt en mer bærekraftig opphugging i Oman hos det nyetablerte Elegant Exit Company ved det Bahrain-baserte ASRY tørrdokken og stålprodusenten SULB, men valgte å selge skipet til det indiske verftet for 12,8 millioner dollar, omtrent 118 millioner NOK. Transaksjonen ble assistert av den norske skipsmegleren Arctic Shipbrookers og operasjonen ble assistert av norske Grieg Green og indiske Best Oasis. Salget ble annonsert som et «grønt salg» ifølge BW Offshore.
Priya Blue Industries var blant de første som fikk det såkalte «Statement of Compliance with Hong Kong Convention fra det japanske klasseselskapet ClassNK og har også vært medlem av Sustainable Shipping Initiative siden 2018. EU-kommisjonens siste revisjonsrapport påpeker en rekke strukturelle mangler ved verft i Alang, inkludert Priya Blue Industries, relatert til manglende infrastruktur for å samle opp forurensning i det primære operasjonsområde. EU-kommisjonen påpekte også manglende kapasitet for å håndtere farlig avfall fra skipene, fravær av medisinske fasiliteter og brudd på arbeidsmiljølover. I 2019 dokumenterte NGO Shipbreaking Platform en annen ulykke ved Priya Blue Industries. Det nederlandske dokumentarprogrammet Zembla avslørte samme år den sjokkerende tilstanden til den kvikksølvforurensede FSO-tankeren YETAGUN ved et annet verft eid av Priya Blue.
I etterkant av avsløringene endret selskapets eier, SBM Offshore deres opphuggingspolicy. Selskapet tillater idag kun opphugging i tørrdokk eller verft med betongdekke med drenering.
– Vi er svært skuffet over at norske aktører, både skipseiere, konsulenter og skipsmeglere fremdeles bidrar til at denne virksomheten på strendene i India fortsetter til tross for stadige rapporter om brudd på arbeidernes rettigheter og svært miljøskadelige operasjoner, sier seniorrådgiver Sigurd Enge i Bellona.
– Det er uakseptabelt å bruke aktørene i Alang, som grønnvasker sin skitne virksomhet. Vi oppfordrer BW offshore og BW Group til å følge SBM sitt eksempel for å sikre at resirkulering av skip skjer med en akseptabel standard. Skipseiere og meglere har en forpliktelse til å opptre med aktsomhet når partnere vurderes, sier leder for NGO Shipbreaking Platform, Ingvild Jensen.
Nøkkelord
Kontakter
Sigurd Enge, Fagansvarlig shipping og Arktis i Miljøstiftelsen Bellona
sigurd@bellona.no
+47 970 87 533
Bilder

Om Miljøstiftelsen Bellona
Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig, ideell stiftelse som arbeider med å løse verdens klima- og miljøproblemer. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk og basert på systemtenkning, med mål om å utvikle og fremme løsninger for politikere, offentlig forvaltning og næringsliv. Stiftelsen ble grunnlagt i 1986 og har i dag ca. 60 medarbeidere – deriblant ingeniører, statsvitere, økonomer, biologer, jurister og journalister – fordelt på våre kontorer i Oslo, Brussel, London, Berlin, Murmansk og St. Petersburg, i tillegg til representasjoner i USA og flere EU-land. Våre nettsider finnes i norsk, engelsk og russisk utgave.
Følg pressemeldinger fra Miljøstiftelsen Bellona
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøstiftelsen Bellona på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Miljøstiftelsen Bellona
Klimapolitikken like sløv som før12.5.2022 12:12:45 CEST | Pressemelding
– Dessverre viser regjeringens forslag ingen tegn til skjerpet klimapolitikk, sier fagsjef i Bellona, Christian Eriksen.
–Undergraver viktig klimatiltak12.5.2022 11:04:48 CEST | Pressemelding
–Regjeringens forslag om å fjerne momsfritaket på elbil undergraver et av Norges – og verdens – mest vellykkede klimatiltak, sier fagsjef i Bellona, Christian Eriksen.
– Nødvendig og viktig11.5.2022 09:44:18 CEST | Pressemelding
– Dette er en nødvendig og viktig satsing på energi og norsk industribygging. Nå må regjeringen følge opp med rammene for en slik satsing, så aktørene kan komme i gang, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.
– Regjeringen setter seg i baksetet8.4.2022 13:31:13 CEST | Pressemelding
Tilleggsmeldingen til «Energi til arbeid» bringer lite nytt. – Her er det lite av avgjørende betydning for utslippskutt og industriutvikling, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.
Klimaløsningene er her nå4.4.2022 17:04:08 CEST | Pressemelding
–Mange av løsningene er her allerede, de må bare tas i bruk. Det vi trenger er politisk vilje og mot, og betydelige investeringer. Finansieringsbehovet for klimaløsninger er enormt. Men det finnes ikke noe alternativ. Klimakrise vil koste oss langt, langt mer, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom