Dødsulykke kaster skygge over halvårsresultatet

13. august ble en av de mørkeste dagene i Moelvens historie. Da mistet en medarbeider livet i en fallulykke ved Moelven Edanesågen AB i Sverige. - Vi klarer ikke å glede oss over et godt halvårsresultat når vi akkurat har hatt en dødsulykke, sier konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA.

- Vi har ikke lykkes med vår viktigste jobb. I Moelven skal alle komme hjem fra jobb uten skader - hver eneste dag. Men denne dagen kom aldri kollegaen vår hjem. Dette preger oss i stor grad, og vi sørger over tapet av en arbeidskamerat, sier Kristiansen i Moelven Industrier ASA.

Politiet, Arbetsmiljöverket og Moelven selv undersøker hva som skjedde da en medarbeider ved Moelven Edanesågen AB mistet livet etter en fallulykke i saghuset.

- HMS-arbeidet til Moelven har hatt en forbedring de senere år, men vi er ikke fornøyd. Allerede før dødsulykken inntraff jobbet vi med å forbedre oss ytterligere. Vi erkjenner at vi må gjøre mer for å ta nye, og større steg sammen med våre medarbeidere for å skape en sterkere sikkerhetskultur, sier Kristiansen.

Solide tall

Moelven har lagt bak seg et uvanlig krevende første halvår med koronapandemi og stor usikkerhet i perioder. Likevel leverer konsernet et godt resultat.

- Vi innførte tidlig flere grep for å holde smitten unna enhetene våre. Takket være stor innsats fra våre medarbeidere har vi stort sett klart å holde hjulene i gang under pandemien, sier Kristiansen.

I de seks første månedene omsatte Moelven for NOK 5 970,6 millioner. Det er en økning på NOK 430,8 millioner sammenlignet med tilsvarende periode i fjor (5 539,8). Driftsresultatet for første halvår ble på NOK 268,6 millioner. Det er NOK 40,5 millioner lavere enn ved tilsvarende periode i 2019.

Koronakvartalet

Salget inn mot byggevarehandelen i andre kvartal fikk en kraftig økning og resultatet i andre kvartal isolert ble bedre enn andre kvartal i fjor. Som følge av at forbrukerne fikk mer tid hjemme under pandemien, gikk salget av terrassegulv til værs. Den internasjonale etterspørselen etter trevarer til videreforedling i industri har også vært god, selv med enkelte kortere nedstengninger som følge av virusutbrudd i noen markeder.

For modulbygging og kontorinnredning har markedet vært noe svakere, men likevel godt nok til å opprettholde produksjonen. Stor usikkerhet som følge av pandemien gjør at flere prosjekter blir satt på vent. Limtre-enhetene leverte bedre enn samme periode i fjor, og Moelven Limtre kunne sammen med Moelven Modus også smykke seg med to priser for Finansparken. Bygget fikk prisen for Årets Bygg og Årets Trebyggeri 2019.

- Selv om vi har kommet oss godt gjennom andre kvartal og sommeren, er fremtiden fremdeles uforutsigbar. Et kontinuerlig fokus på HMS-arbeid, forbedringer, struktur i konsernet og kostnadseffektivitet er vår beste medisin i disse virustider. Det gjør at vi skal kunne takle et uforutsigbart terreng, sier Morten Kristiansen.

Les kvartalsrapporten for Q2 2020 her.

Konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA.

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og tjenester til byggebransjen. Konsernet omsetter årlig for rundt NOK 11 milliarder, og har ca. 3400 medarbeidere som hver dag jobber for å gi folk gode rom. Moelvens 37 produksjonsselskaper er fordelt på 46 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.