Dødstallene stiger i Pakistan

– Det viktigste vi gjør nå er å beskytte familier fra sult og sykdommer. Behovet er stort for basisvarer som ris, linser, mel, og hygieneartikler, sier Bo Christoffer Brekke, som leder Frelsesarmeens seksjon for internasjonal utvikling.

Behovet for mat og husly er stort i de flomrammede områdene i Pakistan. Frelsesarmeen er til stede med en rekke aktiviteter for å hjelpe. Foto: Salvation Army.

Den verste flommen på 60 år herjer i Pakistan. Monsoon-regnet har så langt berørt over 33 millioner mennesker og minst 1.400 barn og voksne har omkommet til nå.

Broer og hjem er ødelagt og det varsles at regnet vil fortsette å strømme ned over de flomrammede områdene de neste ukene.

Ber om bistand

Frelsesarmeen lokalt responderte umiddelbart da flommen var et faktum og driver nå, med bistand fra organisasjonens internasjonale nødhjelpsenhet, et utstrakt hjelpearbeid i de rammede områdene.

– Pakistanske myndigheter ber om støtte fra det internasjonale samfunnet for å begrense skadeomfanget så langt det lar seg gjøre. En stor utfordring er at enorme områder med dyrket mark er ødelagt og at flere hundre tusen bufe er borte – noe som vil påvirke husholdningene og matsikkerheten i lang tid framover, sier Bo Christoffer Brekke, seksjonsleder for internasjonal utvikling i Frelsesarmeen i Norge.

Naturkatastrofen i Pakistan har enorme dimensjoner, og som Brekke påpeker vil arbeidet med å skape en normal hverdag for de berørte i flomområdene ta lang tid.

Langsiktige konsekvenser

Frelsesarmeens tilstedeværelse i Pakistan ­– faktisk har de vært lenger der enn i Norge – sikrer at prosjekter organisasjonen igangsetter vil ivaretas i lang tid fremover. Helt i tråd med et av Frelsesarmeens mottoer: «Vi var der, vi er der og vi blir».

– Vi ser at det er behov for mye akutt hjelp her og nå, og det vil helt klart bli behov for en langvarig gjenoppbygging av de berørte områdene. Frelsesarmeen har et omfattende hjelpearbeid på plass allerede, og vurderer nå forløpende hvilke prosjekter som skal igangsettes de neste dagene og ukene. Dette er samtaler vi i Frelsesarmeen Norge er del av og kan påvirke, forteller Brekke.

Flommen har til nå krevd minst 400 menneskeliv. Foto: Salvation Army
Last ned bilde
Bo Christoffer Brekke, seksjonsleder for internasjonal utvikling i Frelsesarmeen i Norge. Salvation Army.