Doblet salget av reiseutstyr

At nordmenn skal reise utenlands i sommer, merkes i butikkhyllene hos POWER. Salget på flere sesong- og reiseprodukter har doblet seg den siste måneden.
Sommerproduktene selger unna før ferieukene. Foto: POWER

- Salget av mange typiske reiseprodukter har økt over hundre prosent hittil i år, og den største veksten ser vi på forsommeren, sier Monica Fasting, PR- og kommunikasjonssjef i POWER.

Fasting forteller at det særlig er powerbanks, bærbare høyttalere og hodetelefoner det går mye av om dagen:

- Bagasjevekter og reisestrykejern har naturlig nok også har fått et oppsving igjen, men vi ser også at det selges langt flere nett- og lesebrett enn på samme tidspunkt som i fjor. Det er nok mange som ønsker seg litt mer behagelige flyturer og restaurantbesøk i ferien.

Sommerferie betyr også ekstra tid til favorittaktivitetene, og det er mange ungdommer som nå legger fra seg skolebøkene, drar ned persiennen for å holde solen ute og rigger seg til med gaming.

- For veldig mange er dette en viktig sosial plattform gjennom ferien og vi vet av erfaring at salget øker fram mot og gjennom sommeren. Sammenlignet med fjoråret selger vi tre ganger så mange produkter i antall i denne kategorien, så det er tydelig at det er mange som også skal tilbringe tid inne i sommer, sier Fasting.

Høysesong for innbrudd og tyverier

Ifølge NHOs sommerferieundersøkelse, som er gjennomført av TNS Gallup, svarer nær 40 prosent av respondentene at de planlegger utenlandsferie i år.

- Uansett om du skal feriere i Norge eller i utlandet, er det ingen hemmelighet at de fleste innbrudd og tyverier skjer i sommerhalvåret. Da bør både sikkerhetsutstyret og forsikringer på kostbar elektronikk være i orden før du drar. Det finnes blant annet mange løsninger i butikkene våre for overvåkning, alarmer og smart lysstyring som sikrer boligen når du skal på ferie, sier hun.

Fasting legger til at det er en forsikring nordmenn ofte glemmer, men som kan vise seg å bli en problematisk og dyrekjøpt erfaring:

- I utlandet surfer vi ofte ukritisk på åpne nettverk på hoteller og restauranter. Det er en gullgruve for identitetstyver. For å beskytte personvern og gjøre nettilkoblingen sikker uansett hvor du er, anbefaler vi en beskyttelsespakke for internettsikkerhet. Den kan benyttes på alle enheter som PC-er, smarttelefoner og nettbrett.

Viftene flyr ut

Etter at sommervarmen gjorde sitt inntog har også vifter og kjøleprodukter blåst avgårde i butikkene. De nordligste fylkene har hatt rekordtemperaturer, og varehussjef Espen Dørmænen i POWER Vardø har hatt travle dager.

- Det har vært en helt ekstrem pågang. Vi har stort sett solgt ut det vi har på lager, men får inn nye produkter neste uke, forteller han.

Sommerproduktene selger unna før ferieukene. Foto: POWER
PR- og kommunikasjonssjef Monica Fasting i POWER. Foto: POWER