Dobler kapasiteten på strategisk kunderådgivning

Entra styrker sitt rådgivningsteam med Eline Gedde-Dahl og Thomas Kalvenes som nye strategiske rådgivere. Eiendomsselskapet dobler med det kapasiteten slik at de kan bistå enda flere med å forme fremtidens arbeidsplass.
Entra opplever stor etterspørsel av rådgivningstjenester relatert til fremtidens arbeidsplass. Selskapet dobler kapasiteten for å kunne bistå enda flere med for å finne gode løsninger slik at  arbeidshverdagen blir best mulig. F.v.: Eline Gedde-Dahl, Maria Hope, Carine Blyverket og Thomas Kalvenes.
Entra opplever stor etterspørsel av rådgivningstjenester relatert til fremtidens arbeidsplass. Selskapet dobler kapasiteten for å kunne bistå enda flere med for å finne gode løsninger slik at arbeidshverdagen blir best mulig. F.v.: Eline Gedde-Dahl, Maria Hope, Carine Blyverket og Thomas Kalvenes.

Entra etablerte i 2020 et team for strategisk rådgivning innen arbeidsplassutforming, og etter pandemien har etterspørselen etter denne type tjenester virkelig skutt fart. Rådgiverne hentes inn når nye arbeidsplasskonsepter skal vurderes. En økende andel bedrifter innser at intern kompetanse ikke er tilstrekkelig alene og søker derfor profesjonell involvering og rådgivning for å forme sin arbeidsplass. Bedriftene ønsker som oftest bistand i forbindelse med flytteprosesser og i situasjoner hvor dagens kontorløsning ikke fungerer optimalt eller er tilpasset en ny og hybrid arbeidshverdag. Nå har en av landets største tilbydere av kontorlokaler ansatt ytterligere to rådgivere i Thomas Kalvenes og Eline Gedde-Dahl for å kunne bistå enda flere eksisterende som potensielle kunder med å gjøre arbeidshverdagen best mulig.

Erfarne rådgivere
Thomas Kalvenes har erfaring med organisasjonsutvikling og endringsledelse fra blant annet KPMG og Netcompany. Han har en mastergrad innen rådgivningsvitenskap og en bachelor innen HR- og personalledelse.

Eline Gedde-Dahl er rekruttert internt, og hun har erfaring som eiendomssjef og rådgiver i Entra i tillegg til leietakerrådgivning i Malling & Co. Gedde-Dahl er utdannet innen prosjektledelse fra BI i tillegg til blant annet lederutviklingsprogram i samspill og ledelse fra AFF ved Norges Handelshøyskole.

Øvrige rådgivere i teamet er Maria Hope og Carine Blyverket, som begge har lang fartstid fra området og har utdanninger innen endringsledelse, organisasjonsutvikling og -psykologi.

– Entra ønsker å skape Norges beste fagteam innen fremtidens arbeidsliv og vi er derfor svært fornøyde med å ha fått med oss to erfarne, kunnskapsrike og pedagogisk sterke rådgivere i Eline og Thomas. Begge er godt i gang med prosesser mot flere kunder som allerede nyttiggjør seg av deres kompetanse, sier Maria Hope.

Utfordringer i kø
Det strategiske rådgiverteamet opplever at mange bedrifter har utfordringer knyttet til hvilken rolle kontoret skal ha i tiden fremover. Er det en ting rådgiverne liker, så er det å løse utfordringer.

– Det mest tilfredsstillende med jobben er å se at det å jobbe tett sammen med kundene gjennom systematiske prosesser, gir resultater og løser de utfordringene som kundene måtte ha. En mer tilpasset arbeidsplass bidrar til høyere effektivitet og en arbeidshverdag som blir mer smidig og med mindre frustrasjon for så vel medarbeidere som ledere, sier Thomas Kalvenes.

Entras erfaring tilsier at det er viktigere enn noen gang å tilpasse arbeidsplassen til morgendagens arbeidsliv. Arbeidstakere i dag stiller rett og slett større krav til arbeidsplassen enn tidligere. Ser ikke medarbeidere en tydelig verdi ved å jobbe fra kontoret, forblir mange på hjemmekontoret.

– Økt fleksibilitet med mer hjemmekontor har definitivt kommet for å bli, og det fungerer godt for visse typer arbeidsoppgaver i tillegg til at det gjør hverdagslogistikken enklere for mange. Likevel er det viktig å understreke at kontoret fortsatt spiller en uunnværlig rolle når det kommer til kreative prosesser, samhandling og som kulturbærer. I dagens pressede arbeidsmarked opplever dessuten flere arbeidsgivere at det å kunne tilby en attraktiv og fleksibel arbeidsplass kan være en avgjørende faktor for å beholde og tiltrekke seg de beste hodene, sier Eline Gedde-Dahl.

Mer enn fysiske endringer
Et godt tilpasset arbeidsmiljø handler ikke bare om å gjøre fysiske endringer og tilpasninger på kontoret, men like mye om å finne et arbeidsplasskonsept som er i tråd med bedriftens strategi, tjenester, kultur og arbeidsprosesser. Et annet viktig aspekt for å gjøre kontoret mer effektivt og tilpasset en hybrid arbeidshverdag, er å finne tekniske løsninger som gjør kommunikasjon og samhandling smidig og effektiv, uansett om arbeidstakeren jobber her eller der.

For å lykkes med nytt arbeidsplasskonsept bistår også rådgivningsteamet med kompetanse innen endringsledelse og brukeradopsjon.

– Det handler om å ta utgangspunkt i virksomheten og brukernes behov og utfordringer, for deretter å teste og implementere nye konsepter. I tillegg er det helt avgjørende å gi partene tid til å forstå, medvirke og forberede seg på endringen de står overfor. Erfaringsmessig er en bred involvering av organisasjonen et viktig suksesskriteria for å hente ut fremtidige gevinster av et nytt arbeidsplasskonsept, sier Hope.

Skal ikke være skomakerens barn
Hvordan står det så til med kontorspesialisten Entra og deres egne kontorlokaler?

– Som mange av kundene våre så har vi innsett at våre egne kontorlokaler, som opplevdes som hensiktsmessige før, ikke lenger er like fleksible og tilrettelagt våre endrede behov, sier Hope, og fortsetter:

– Vi skal ikke bli som «skomakerens barn», og derfor er vi nå i gang med et kontorprosjekt hvor vi inkluderer en rekke medarbeidere og ledere ved vårt hovedkontor i Posthuset. Ambisjonen er selvfølgelig at også vi møter våre nye behov på en best mulig måte.

De som leder prosjektet, er nettopp de nye rådgiverne Thomas Kalvenes og Eline Gedde-Dahl.

Kristian Røise Dahl, kommunikasjonsrådgiver i Entra, tlf. 958 41 992, epost: krda@entra.no

Thomas Kalvenes har erfaring med endringsledelse fra bl.a. KPMG.
Eline Gedde-Dahl er rekruttert internt i Entra hvor hun bl.a. har jobbet som eiendomssjef.
- Dagens kontorløsning er ofte ikke tilpasset en ny og hybrid arbeidshverdag, og mange bedrifter har utfordringer knyttet til hvilken rolle kontoret skal ha i tiden fremover, forteller de nye rådgiverne.