Dobler antall badetasser

Altibox med partnere sørger for at enda flere nordmenn kan sjekke badetemperaturen på nett. Fjorårets braksuksess og badeglade som jublet, gjorde det enkelt å utvide tjenesten.
Ane Marte Hausken og Torbjørn Nilsen i Altibox har mange badetasser som skal sendes ut denne sommeren.

Da badesesongen startet i fjor stod fiber- og underholdningsleverandøren Altibox klar med en flunkende ny innbyggertjeneste – en sensor for automatisk måling av badetemperaturer. Nettsiden badetassen.no engasjerte voldsomt og mer enn 200 000 unike brukere tok den enkle, men nyttige tjenesten i bruk.

- Nå gjør vi klar for nok en badesesong og alle landets 50 badetasser plasseres i disse dager ut på populære badesteder. Og ikke nok med det, i løpet av vinteren er det produsert 50 nye badetasser. Det betyr at nye områder og flere badeplasser vil bli målbare når det gjelder temperaturen i vannet, sier direktør for forretningsutvikling og strategi i Altibox, Ane Marte Hausken fornøyd.

Målet er at badetassene vil være på nett i løpet av mai.

Tett og godt samarbeid
Fjorårets badetass-debut var en artig nyhet, men i denne nyheten lå det også et viktig pilotprosjekt som handlet om å bygge innbyggerbaserte tjenester som Altibox-partnerne og kommunene kan ta i bruk.  Siden i fjor har denne satsingen i Altibox eskalert, og det er Altibox-partnerskapet som gjør det hele mulig. Ved bruk av sensorteknologi og et godt samarbeid mellom kommuner og det lokale Altibox-bredbåndsselskapet, har kommunenes driftsavdelinger fått en bedre tjeneste å tilby innbyggerne. Mens ansatte i drift før måtte ut til hver enkelt badeplass og måle temperatur i vannet, sendes den nå hver halvtime til en skytjeneste og gjøres tilgjengelig på badetassen.no.

- Henvendelsene har vært mange og derfor har det som i fjor var et pilotprosjekt, i år gått over til å bli en reell tjeneste. Badetass-temperaturen hentes også til Yr.no sine nettsider og har på den måten blitt en nyttig tjeneste for veldig mange, forklarer prosjektleder sensortjenester i Altibox, Torbjørn Nilsen.

Nytt av året
Sommeren 2020 har kommuner i Hardanger skaffet seg enda flere badetasser, Drangedal kommune får sin første og i Haugaland får de ytterligere seks stykker, for å nevne noen.

Vi jobber hele tiden med å sørge for at nye områder som ikke har tatt i bruk sensorbaserte tjenester, og særlig i form av badetassen, får en mulighet til det, sier Nilsen.

Filmen om badetassen forteller om badetass-oppfinneren Trond Thorbjørnsen som jobber i FoU & Innovasjonsavdelingen i Lyse., og faren hans,. Vi blir med og setter ut de første badetassene i Stavanger-området sommeren 2019.

Ane Marte Hausken, direktør forretningsutvikling og strategi, Altibox
AneMarte.Hausken@altibox.no

Torbjørn Nilsen, Prosjektleder Sensortjenester.
Torbjorn.Nilsen@altibox.no Mobil: 934 88 392

Kristin Støle Kalgraff, kommunikasjonsansvarlig
kskalgraff@lyse.no Mobil: 934 88 432

Badetassen ligger og dupper på badeplassene og gir badende den eksakte badetemperaturen.
Prosjektleder for sensortjenester i Altibox er i gang med enda flere utsendelser av badetasser.
Badetassene fra Altibox gjenkjennes også ved at de har logoen til den lokale partneren på den ene siden.