Dobbelt singleslipp fra Jesper Jenset

Jesper Jenset følger opp gjesteopptredener på andres utgivelser to uker på rad med å slippe singlene «Facade» og «I Like When We», samt gjøre en minikonsert via NRJ, fredag 3. april.
Jesper Jenset artwork

22 år gamle Jesper Jenset har hatt en fantastisk start på karrieren, med over 100 millioner streams, radio-hits, TV-opptredener og spennende samarbeid som artist (H.E.R., Gromee, CLMD, Lost Kings, Arif, Madcon) og låtskriver (Alan Walker, Unge FerrariCLMD, Morgan Sulele, Arif, Madcon). Jesper startet 2020 med et nytt samarbeid med den polske DJ'en Gromee, det norske stjerneskuddet YLVA og nå kommer en jevn strøm med egne nye låter. Først ut er "Facade" og "I Like When We", sistnevnte allerede spillelistet på NRK P3, som kommer fredag 3. April. Dette er dobbel dose smakebiter fra "Vol. 3" EP, den siste delen av Vol.-trilogien som kommer 29. mai.

"Facade handler om å prøve å være den beste versjonen av deg selv, den du viser andre" forklarer sanger, låtskriver og produsent Jesper Jenset om låten. "Den er leken, inspirert av sommerflørter, å være tilstede og nyte øyeblikket og alt livet har å by på."
På både "Facade" og "I Like When We", en hyllest til de mer fysiske aspektene ved kjærlighet, gjør Jesper mer enn å synge. Han har i tillegg co-skrevet og co-produsert, for han gjør alt, bare ikke alltid alene. "Jeg foretrekker å jobbe med andre. Det inspirerer meg og gjør meg bedre, men jeg må være en del av absolutt alle kreative prosesser for at resultatet blir som jeg forestilte meg".
Han utdyper om sitt eget melodispråk, hvor han skaper melodier i melodiene. "Når jeg kan bygge melodiene, nesten etter en matematisk formel, skaper det en balanse. Jeg vil gjerne ha input, og stortrives når jeg kan samarbeide med andre, men mitt musikalske DNA gjennomsyrer hele låten".
Og dette DNA'et er inspirert av samtidige artister såvel som musikalske legender, som tilsammen blir hans egen form for
fengende R&B-inspirert popmusikk. "Jeg er aktiv og atletisk, og elsker å utfordre meg selv. Men det er ingenting som slår mestringsfølelsen og kicket jeg får av å skape musikk." Jesper nøler "Jo, forresten. Å dele den musikken, særlig når jeg får stå på en scene og spille musikk foran et publikum. Det er det aller største kicket!"

Jesper Jenset var bare 16 år da han forlot hjembyen Molde for å satse på musikken, og nylig flyttet han tilbake. "Energien er så annerledes her, og jeg storkoser meg. Jeg ser på meg selv som en optimistisk realist, så selv om det å bli voksen - naturligvis - ikke har vært helt problemfritt så føler jeg at jeg er på et veldig bra sted i livet. For å si det enkelt så er jeg veldig fornøyd, og det gjør meg kreativ, produktiv og klar for eventyr. Helt perfekt for meg både som menneske og artist".
Kan han egentlig be om noe mer? "Ja, det kan jeg. Selv før pandemien var jeg veldig klar over hvor privilegert jeg er. Min familie og jeg har hverandre, og det vi trenger. Så jeg håper vi får kontroll på viruset snart, så det eneste som spres fra person til person er kjærlighet og musikk."

"Facade" og "I Like When We" er tilgjengelige fra
fredag 3. april. Og samme dag sprer Jesper både musikk og kjærlighet når han spiller live via NRJ sin Instagramkoknto fra klokken 19.00.

Jesper Jenset artwork