Dobbelt så mange bilskader ved første snøfall

Første snøfall kommer like overraskende hver høst. Kjører du med sommerdekk risikerer du både dobbel bremselengde og politianmeldelse.

Hver høst får bilistene problemer ved første snøfall, eller når det fryser på for første gang.
I 2019 kom sesongens første snøfall på Østlandet fredag 8. november, og Fremtind registrerte en solid økning av bilskader denne dagen.

– Antall skademeldinger økte med nær 80 prosent sammenlignet med øvrige dager i november i 2019, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Det ble enda større problemer da folk skulle kjøre til jobb påfølgende mandag. Mandag 11. november i fjor registrerte Fremtind 130 bilskader, mot et gjennomsnitt på 50 skader hver dag denne måneden.

– Det er ikke bare nedbør som gir problemer på senhøsten. Vi registrerer også mange skader på dager med nullføre uten nedbør, sier Nielsen, som har følgende råd:

– Avpass farten, hold god avstand til bilen foran, la mobilen ligge og sørg for å ha på gode dekk, sier Nielsen.

Dobbel bremselengde med sommerdekk

– Bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer. I 40 kilometer i timen vil du bruke 60 meter på nedbremsingen, mot 30 meter om du har byttet til vinterdekk, sier Nielsen.

En klassiker er at familien har reist til hytta på fjellet, uten å skifte til vinterdekk. Så kommer snøen før de skal hjem igjen. De som likevel velger å kjøre og får en skade, kan selv bli stilt til ansvar. Ofte blir høstens første snøfall varslet i god tid.

– I flere av bilskadene vi registrerer ved første snøfall ser vi at sjåføren har hatt mulighet til å forberede seg bedre for å forebygge skader. Er du på hytta og det har kommet snø, bør du vente til snøen smelter eller få hjelp av noen som kan komme med vinterdekk eller kjetting, sier Nielsen.

Dyr uaktsomhet

Bilister som kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føre risikerer en reaksjon fra politiet, i form av en anmeldelse.

– Vi forholder oss til det som har med veigrep å gjøre, i hovedsak mønsterdybde. Det er per definisjon ikke ulovlig å kjøre med sommerdekk på vinteren, men så fort det skjer noe som skyldes dårlig veigrep så vil du du bli anmeldt, sier Finn Erik Grønli, politioverbetjent ved Trafikkorpset i Oslo Politidistrikt.

Fristen for å bytte til vinterdekk er 1. november og perioden opphører første mandag etter 2. påskedag. Vinterdekk har et krav om en mønsterdybde på 3 millimeter og har også, til forskjell fra sommerdekk, en annen gummiblanding som gir bedre grep om vinteren.

Risikerer redusert erstatning

– Hovedpoenget er at du som bilist selv har ansvar for å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, sier Grønli.

En videre konsekvens kan være at også forsikringsselskapet mener du har opptrådt grovt uaktsomt. Da risikerer du redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.

– Konklusjonen er at det er smart å bytte dekk tidlig, og i alle fall ikke kjøre om du er i tvil om du har veigrep. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre. Bytt dekk eller la bilen stå,sier Nielsen.

Skadeforebygger Therese Nielsen