NorgesGruppen

Dobbelt så lang sesong for norsk jordbær

Del

Jordbærsesongen blir dobbelt så lang etter nye initiativ og samarbeid mellom produsenter og handel. Allerede inneværende år er planen å produsere 40 prosent mer norsk jordbær enn året før. Det gir et tilbud av norsk jordbær til forbrukerne rekordlenge.

Ved å ta i bruk tunneler og nye moderne dyrkningssystemer vil noen av Gartnerhallens jordbærprodusenter øke produksjonen betydelig og utvide jordbærsesongen fra to til fire måneder. Årets jordbærsesong vil starte i slutten av mai og vare til midten av september.

Flere initiativer ble igangsatt etter at NorgesGruppen høsten 2021 satt seg mål om å øke salg av norsk jordbær med 50 prosent i løpet av 2025.
- Vi ønsker å få norsk jordbær tilbake i verdensklasse og øke salget med 50 prosent! uttalte konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen i høst.

NorgesGruppen inviterte Gartnerhallen, BAMA og produsenter inn i et prosjekt for å styre mot dette målet.

- Jeg opplever at initiativet som ble igangsatt for å øke omsetningen av norsk jordbær er veldig bra og viktig for oss som produsenter, sier Bjørn Ekeberg fra Ekeberg Myhrene AS. Ved å investere i tuneller og moderne dyrkningssystemer kan vi sikre en større og mer stabil produksjon, sier Ekeberg videre.

- Vi håper å selge ca. 2 300 tonn norsk jordbær i sommer, sier Hollevik, som roser produsentene for rask omstilling og godt samarbeid i prosjektet. Sammen med Gartnerhallen og BAMA ønsker NorgesGruppen å gjøre et skikkelig løft som vil merkes for kundene.

Ny teknologi og større forutsigbarhet
Norsk jordbærproduksjon har de siste årene hatt krevende rammevilkår, og det har blitt færre jordbærprodusenter. Dette ønsket NorgesGruppen å gjøre noe med. Målet er å bevare smaken som gjør norske jordbær til jordbær i verdensklasse.

Prosjektgruppen vurderer en rekke tiltak for å øke både produksjon og salg av norsk jordbær. Investering i tunellproduksjon bidrar til å nå målsetningen om 50 prosent økning. I tillegg er det et behov for å gi produsentene større forutsigbarhet, eksempelvis på pris. Videre fokuseres det nå på færre sorter for å heve kvalitet og tilgjengelighet.

Samlet vil tiltakene bidra til at norsk jordbær blir tilgjengelig over en større del av året. For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning jobber prosjektgruppen for å øke produksjonen i høysesong. På denne måten mener NorgesGruppen at det er mulig å erstatte import i begge ender av hovedsesong – i mai, juni og august, september.

Kontakter

Bilder

Lenker

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Drammensveien 144
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom