Coop Norge

Dobbel merkedag gir dobbelt blomstersalg

Del

I år faller morsdag og Valentinsdagen på samme dag, og Coops butikker forventer å selge blomster for 20 millioner kroner i løpet av uken. Dette er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig uke.

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, forteller at Coop forventer å selge blomster for 20 millioner kroner i løpet av uken. Foto: Coop.
Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, forteller at Coop forventer å selge blomster for 20 millioner kroner i løpet av uken. Foto: Coop.

- Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg varer. I tillegg til dagligvarer som melk og brød, er blomsterutvalget i våre butikker noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for dem som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme. Til morsdag og Valentinsdagen er det ekstra mange som tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.

Ved ukeslutt forventer Coop å ha solgt blomster for ca. 20 millioner kroner.

- Dette er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig uke, og blomstersalget er på nivå med andre typiske blomstersesonger som påske, 17. mai og jul, sier Kristiansen.

Roser er selvskreven til søndagens merkedager, og det selges også mange tulipaner og morsdagsbuketter. Gaveprodukter som orkide og hortensia er også populært.

- Roser er den aller mest populære blomsten til morsdag og Valentinsdagen. Menn kjøper gjerne litt mer eksklusive og dyre roser til disse anledningene for å gjøre stas på sin kjære, og det er jo koselig, sier Kristiansen.

Coop opplevde god vekst på blomstersalget gjennom koronaåret 2020. Totalt ble det solgt 10 prosent mer blomster i fjor enn i 2019. Aller mest populært var sommerblomster. Her hadde Coops butikker en vekst på hele 30 prosent i 2020.

- Fjoråret var spesielt, og kundene våre brukte mye tid hjemme. Det var mer tid til å stelle i hus og hage, og dette så vi godt på blomstersalget. I tillegg er det nok mange som har kjøpt blomster i gave til nære og kjære, for å vise omsorg og for å friske opp hverdagen til folk, sier Kristiansen.

Kontakter

Bilder

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, forteller at Coop forventer å selge blomster for 20 millioner kroner i løpet av uken. Foto: Coop.
Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, forteller at Coop forventer å selge blomster for 20 millioner kroner i løpet av uken. Foto: Coop.
Last ned bilde

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,8 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg saker fra Coop Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom