Dobbel merkedag gir dobbelt blomstersalg

- Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg varer. I tillegg til dagligvarer som melk og brød, er blomsterutvalget i våre butikker noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for dem som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme. Til morsdag og Valentinsdagen er det ekstra mange som tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.
Ved ukeslutt forventer Coop å ha solgt blomster for ca. 20 millioner kroner.
- Dette er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig uke, og blomstersalget er på nivå med andre typiske blomstersesonger som påske, 17. mai og jul, sier Kristiansen.
Roser er selvskreven til søndagens merkedager, og det selges også mange tulipaner og morsdagsbuketter. Gaveprodukter som orkide og hortensia er også populært.
- Roser er den aller mest populære blomsten til morsdag og Valentinsdagen. Menn kjøper gjerne litt mer eksklusive og dyre roser til disse anledningene for å gjøre stas på sin kjære, og det er jo koselig, sier Kristiansen.
Coop opplevde god vekst på blomstersalget gjennom koronaåret 2020. Totalt ble det solgt 10 prosent mer blomster i fjor enn i 2019. Aller mest populært var sommerblomster. Her hadde Coops butikker en vekst på hele 30 prosent i 2020.
- Fjoråret var spesielt, og kundene våre brukte mye tid hjemme. Det var mer tid til å stelle i hus og hage, og dette så vi godt på blomstersalget. I tillegg er det nok mange som har kjøpt blomster i gave til nære og kjære, for å vise omsorg og for å friske opp hverdagen til folk, sier Kristiansen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom