Dobbel merkedag gir dobbelt blomstersalg

- Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg varer. I tillegg til dagligvarer som melk og brød, er blomsterutvalget i våre butikker noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for dem som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme. Til morsdag og Valentinsdagen er det ekstra mange som tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.
Ved ukeslutt forventer Coop å ha solgt blomster for ca. 20 millioner kroner.
- Dette er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig uke, og blomstersalget er på nivå med andre typiske blomstersesonger som påske, 17. mai og jul, sier Kristiansen.
Roser er selvskreven til søndagens merkedager, og det selges også mange tulipaner og morsdagsbuketter. Gaveprodukter som orkide og hortensia er også populært.
- Roser er den aller mest populære blomsten til morsdag og Valentinsdagen. Menn kjøper gjerne litt mer eksklusive og dyre roser til disse anledningene for å gjøre stas på sin kjære, og det er jo koselig, sier Kristiansen.
Coop opplevde god vekst på blomstersalget gjennom koronaåret 2020. Totalt ble det solgt 10 prosent mer blomster i fjor enn i 2019. Aller mest populært var sommerblomster. Her hadde Coops butikker en vekst på hele 30 prosent i 2020.
- Fjoråret var spesielt, og kundene våre brukte mye tid hjemme. Det var mer tid til å stelle i hus og hage, og dette så vi godt på blomstersalget. I tillegg er det nok mange som har kjøpt blomster i gave til nære og kjære, for å vise omsorg og for å friske opp hverdagen til folk, sier Kristiansen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop dressing creme fraiche31.10.2025 13:52:21 CET | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop dressing creme fraiche 415 g. etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
