Dobbel dose Jesper Jenset

Jesper Jenset hilser våren velkommen hjemme i Molde, og feirer den med et nytt dobbeltslipp; fredag 8. mai kommer låtene "Skinny Jeans" og "Someone Else".
Jesper Jenset artwork

"Musikk er ikke bare jobben min, det er en slags terapi for meg".

For Jesper Jenset har musikk vært altoppslukende og viktig siden før han flyttet hjemmefra som 17-åring. Fem år senere er han tilbake hos familien i Molde, og med pandemien har det blitt en annerledes hjemkomst.

"Jeg får kvalitetstid med familien, det skal være sikkert. Det blir kanskje litt intenst, men det har også vært godt å være med dem, særlig å finne på mye med lillesøster og lillebror, nå når hele verden rett og slett har gått litt av hengslene."
Han savner å reise og å ta en fest med venner. Men har bestemt seg for å bruke tiden så konstruktivt som mulig.
"Når dette er over skal jeg være i bedre form, og flinkere til å spille piano!"

I tillegg har han naturligvis planer om å ha mye mer musikk klart.
"Jeg liker å skrive nye låter hele tiden. Jeg blir aldri lei av å oppdage, og skape, ny musikk. Det er så gøy å mestre ulike sjangere og lage musikk som ikke bare passer til mitt eget artistprosjekt."
Han beskriver mestringsfølelsen han får av å gjøre ferdig en sang som enorm, og hvordan Logic Pro og instrumenter har blitt en slags erstatning for gaming.
"Ja, og så jobber jeg med å bli bedre til å kjede meg. Det må jeg bli flinkere på!"

Hvordan er det å skulle gi ut musikk midt oppi det hele?
"Hele EP'en jeg jobber med handler om usikkerheten rundt å være ung og forelsket."
Tidløs tematikk der altså.
"Man ønsker seg tryggheten i et forhold, men er kanskje ikke klar for forpliktelsene. Det er vanskelig å balansere behovet for å elske og bli elsket, med behovet for å være litt egoistisk, realisere seg selv og følge sine egne drømmer. Trangen til å være fri."
Den frihetstrangen er det nok ekstra mange som kjenner på i disse dager. Men selv om vi er Coronafast så kan musikken heldigvis fortsatt reise fritt.

Og på frigjøringsdagen slipper Jesper to nye låter.
Gladlåten "Skinny Jeans" ble til i Molde og København.
"Jeg ble faktisk inspirert til å skrive en låt da en kompis fortalte meg om en one night stand han hadde hatt, men det ble bare et refreng"
En god stund senere spilte han opp dette refrenget på en låtskrivercamp i København, og alle ble inspirert til å jobbe den ferdig.
"Someone Else" har en forhistorie som involverer en hel kjeller full av produsenter.
"The Park er tre studioer som ligger i en kjeller i et ærverdig bygg bak slottet. Der holder produsent-trioen Kastell, produsent-duoen State og produsent Lars Rosness til. De er kompiser som gjerne samarbeider selv om de også gjør sin egen greie."
Et kreativt kollektiv som tiltrekker seg talent, så her blir det skapt mye spennende musikk.
"Lars har vært min sparringspartner i hele EP-prosessen, og han har hatt en finger med i spillet på de fleste låtene. Og State produserte Skinny Jeans."
I tillegg har de blitt venner.
"Jeg hadde nettopp slått opp med dama og hadde en litt kjip periode hvor det var veldig deilig å komme til The Park og koble av der."
Og "Someone Else" er et resultat den kreative flyten mellom studioene.
"Lars og jeg var egentlig ferdige for dagen da Håkon fra Kastell kom innom og vi lekte oss litt. Håkon starte på akkordprogresjonen som du hører i begynnelsen av låten, og jeg freestylet hele melodien der og da. Lars strukturerte gangen i låten."
Jesper skrev den så helt ferdig i samarbeid med låtskriver Jeff Goldford før han spilte inn vokalene med Lars.
"Så sendte vi låten videre til State som produserte det ferdig. Låten betyr litt ekstra for alle mann, fordi alle tre studioer i The Park har en finger med i spillet."

Hvor lenge det er til neste gang Jesper kan jobbe på samme måte igjen vet han ikke, men han vet han er heldig som faktisk kan fortsette nesten som vanlig med en stor del av jobben sin.
"Vi må jo ikke sitte i samme rom for å skape noe, og jeg prøver å tenke konstruktivt rundt de nye utfordringene"
Det er alltid mulig å utvikle seg som låtskriver og produsent.
"Enten man holder på med musikk bare for å leke seg, eller har det som levebrød, så er det alltid noe nytt å lære."
Han anbefaler å sjekke ut tutorials på YouTube, eller innlede nye musikalske samarbeid på tvers av både sjanger og geografi.
"Det er bare fantasien som setter grenser, og det viktigste er ikke alltid hvor bra det blir men hvor gøy man har det."
Jesper mener at han definitivt blir kreativ av å ha det gøy, og tester altså i disse dager om han kanskje blir enda mer kreativ av å kjede seg.
Ikke at det blir så enkelt med familien, og særlig søsken, som blir med på alt fra brettspill og treningsøkter, til TikTok-utfordringer og vaffelsteking.
Han holder kontakt med vennene via nett, og synes det er hyggelig å overraske med å bestille noe, for eksempel god frokost, levert på døren.
Og selv de som må fikse sin egen frokost får noe som både gleder og varer lengre, ikke bare én, men to nye låter!
"Skinny Jeans" og "Someone Else" er tilgjengelige fra fredag 8. mai.

Jesper Jenset artwork
Jesper Jenset (c) Truls Qvale

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.