DNV GL og ABB samarbeider for å sette fart på maritim digitalisering

DNV GL, verdens ledende klasseselskap, og teknologileder ABB har signert en ny intensjonsavtale om å akselerere digitaliseringen i den maritime industrien. Avtalen ble fjernsignert av Knut Ørbeck-Nilssen, Maritime konserndirektør i DNV GL, og Juha Koskela, administrerende direktør for ABBs marinevirksomhet, i en online seremoni.
Juha Koskela i ABB (t.v.) og Knut Ørbeck-Nilssen i DNV GL fjernsignerer en samarbeidsavtale for å akse-lerere digitaliseringen i maritim industri.

ABB og DNV GL vil samarbeide om et "Digitaliseringsveikart" for å undersøke hvordan den maritime industrien kan dra nytte av større tilgjengelighet av data, sammenkobling av systemer, dataanalyse og nye teknologier som AI (kunstig intelligens) og maskinlæring.

Bedre bærekraft

Selv om DNV GL og ABB sammen har over to hundre års erfaring i den maritime sektoren, har begge vært blant de raskeste til å se nytten av nye, digitale teknologier for å hjelpe rederne og operatørene over hele verden med å optimalisere fartøyets ytelse, forbedre kvaliteten og levere sikrere og mer bærekraftige operasjoner.

- COVID-19 har fått oss til å gjennomføre signeringen på en annen måte. Selv om vi ikke kunne møtes personlig, er det likevel en stor glede å samarbeide med ABB, sier Knut Ørbeck-Nilssen i DNV. - Og krisen har potensial til å utløse mye innovasjon og nye ideer i hele den maritime verden - noe som fører til en renessanse for hele industrien. Hos DNV GL har digitalisering drevet mange av de nye tjenestene og prosessene vi har jobbet med for å hjelpe våre kunder og forbedre tjenesteleveransen. Å samarbeide med ABB om denne trenden kan hjelpe oss med å forklare potensialet i hele bransjen.

- I dag driver elektriske, digitale og oppkoblede teknologier innovasjon i den marine industrien i et enestående tempo, sier Juha Koskela. – Gjennom samarbeidet med DNV GL om de neste steg i skipsfartens digitale reise ser vi frem til å åpne nye muligheter for kunder og gi dem muligheten til å oppnå økte gevinster innen sikkerhet, effektivitet og bærekraft gjennom digitalisering.

Nye produkter og tjenester

En planlagt serie workshops vil starte utviklingen av veikartet og ABBs og DNV GLs samarbeid for å frigjøre fordelene med nye, digitale teknologier og dataanalyse, så vel som mål og standarder, som kan bidra til å utvikle og forbedre nye og eksisterende produkter og tjenester.

DNV GL
DNV GL er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land.

Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV GL bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Med unik teknisk ekspertise og uavhengighet bistår DNV GL sine kunder med å forbedre sikkerhet, effektivitet og bærekraft, og med å takle de globale omstillinger de møter. dnvgl.no

DNV GL – Maritime

DNV GL er verdens ledende klassifiseringsselskap og en anerkjent rådgiver for den maritime næringen. Vi forbedrer sikkerheten, kvaliteten, energieffektiviseringen og miljøvennlig yteevne for den globale shippingindustrien – på tvers av skipssegmenter og offshoreinstallasjoner. Vi investerer i forskning og utvikling for å finne løsninger sammen med industrien på utfordringer av strategisk, operasjonell eller regelverksmessig karaktér. For mer informasjon, se www.dnvgl.com/maritime

Snarøyveien 30, bygning M

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 144 000 ansatte.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding