DNV GL endrer navn til DNV

Høvik, 13. januar 2021: Fra 1. mars 2021 vil DNV GL endre navn til DNV. Denne beslutningen ble tatt etter en omfattende gjennomgang av selskapets strategi, med sikte på posisjonering i en verden der det nå foregår fundamentale endringer i mange av selskapets markeder. Det nåværende navnet har vært i bruk siden fusjonen mellom DNV (Det Norske Veritas) og GL (Germanischer Lloyd) i 2013. Å gå tilbake til DNV er et uttrykk for at fusjonen har vært vellykket og at integrasjonen mellom de to tidligere selskaper er komplett.

DNVs nye logo.

Konsernsjef og administrerende direktør Remi Eriksen uttaler: «I 2013 fusjonerte vi to ledende selskaper som hver for seg bidro med unik kompetanse og ledende markedsposisjoner. Det var derfor den gang riktig å slå sammen de to navnene. DNV GL er imidlertid ikke et navn som klinger godt, og mange kunder kaller allerede selskapet bare DNV. Vår merkevare blir brukt av mange av våre kunder for å skape tillitt. Et enklere navn vil være et enda sterkere tillitsmerke for kundene i fremtiden og bygger på vår 157 år lange innsats for å sikre liv, verdier og miljø.»

2020-tallet omtales som omstillingens tiår eller «det eksponentielle tiår», der takten i energiskiftet settes, og der systemene for transport, matforsyning, og helse endres kraftig. Samtidig vil de digitale teknologiene som ligger til grunn for den fjerde industrielle revolusjonen gå fra eksperimentstadiet til anvendelse i full skala. Først og fremst vil dette tiåret vise om menneskeheten lykkes i å innfri bærekraftsmålene.

Når selskaper skal ta tak i digitalisering og ta skrittet mot en avkarbonisert økonomi, trenger de tillit og uavhengig, faktabasert beslutningsgrunnlag. «DNVs ambisjon er å være verdensledende på dette», sier Eriksen.

«DNV vil tilby de beste, mest effektive og digitaliserte måtene å levere tjenester på – enten det gjelder klassifisering, sertifisering, verifisering, inspeksjon, rådgivning eller digitale løsninger.»

DNVs nye logo.
Remi Eriksen, konsernsjef og administrerende direktør for DNV GL som fra 1. mars heter DNV.
DNVs nye flagg.
Remi Eriksen, konsernsjef og administrerende direktør.

DNV GL er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land.

Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV GL bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Med unik teknisk ekspertise og uavhengighet bistår DNV GL sine kunder med å forbedre sikkerhet, effektivitet og bærekraft, og med å takle de globale omstillinger de møter.

NorwAI skal smi data til verdier12.11.2020 11:00:31 CETPressemelding

Høvik 12. november 2020: Innovasjonstakten skal økes for norsk industri når Norge satser store beløp på kunstig intelligens. Det nye forskningssenteret NorwAI hos NTNU i Trondheim blir det nasjonale kraftsenteret som samler de største aktørene innen industri og akademia. Senteret, hvor DNV GL er partner, skal bli en vekstmotor der de mest ambisiøse samles for næringsrettet forskning og innovasjon under NTNUs og SINTEFs ledelse. Kickoff er torsdag 12. november.