DNV GL bistår Lundin Petroleum og Sval Energi med oppkjøp av den tredje største vindparken i Finland

DNV GL har bistått med oppkjøpet av Metsälamminkangas vindpark gjennom teknisk rådgivning, due diligence og deltakelse i kontraktsforhandlinger. Vindparken vil produsere rundt 400 GWh årlig fra 24 vindturbiner, når den blir tatt i bruk i 2022.

HØVIK, Norge, 31. Mars 2020 - DNV GL har bistått med teknisk rådgivning for Lundin Petroleum og Sval Energi i forbindelse med oppkjøpet av Metsälamminkangas vindpark på 132 MW i Vaala, Nord-Österbotten, Finland. Vindparken består av 24 5,5-158 vindturbiner (5,5 MW og 158 m rotordiameter) fra GE Renewable Energy . Prosjektet vil produsere rundt 400 GWh årlig når det kommer i drift i 2022, og vil med det være den tredje største vindparken i Finland.

DNV GLs ekspertteam, som fungerte som teknisk rådgiver gjennom hele transaksjonsfasen, sørget for en rask og forsvarlig vurdering av prosjektets risikoer og muligheter. DNV GL deltok aktivt i kontraktsforhandlinger og foreslo tiltak for å forbedre prosjektet. DNV GL vil fortsette som teknisk rådgiver for investorene under byggingen av vindparken.

– Bistanden fra DNV GL innen energiberegning og teknisk due diligence var til stor hjelp for oss i prosessen med å ta en endelig investeringsbeslutning og komme i mål med anskaffelses av Metsälamminkangas vindpark i Finland. Vi vil rette en stor takk til DNV GL-teamet for deres støtte til å få gjennomført avtalen innen den planlagte tidsfristen, kommenterte Nick Walker, administrerende direktør i Lundin Petroleum.

–Metsälamminkangas vindpark markerer begynnelsen på et nytt kapittel for Sval Energi. Vi vil takke DNV GL for deres gode støtte til å gjøre dette mulig for oss, sa Abdelkarim Abbou, administrerende direktør i Sval Energi.

– Vi vil gratulere alle involverte parter med dette prosjektet. I en tid med intenst konkurransepress i vindindustrien, er anskaffelsen av Metsälamminkangas et godt bevis på at industrien kan trives i en subsidiefri verden, sier Erik Dugstad, områdedirektør for Norden og Baltikum i DNV GL Energy Advisory

DNV GL er et internasjonalt selskap innen kvalitetsikring og risikohåndtering med hovedkontor i Norge. Siden 1864 har vårt formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Vi bistår våre kunder med å forbedre deres virksomhet på en sikker og bærekraftig måte.

Vi leverer klassifisering, sertifisering, teknisk risiko- og pålitelighetsanalyse sammen med programvare, datahåndtering og uavhengig ekspertrådgivning til maritim sektor, til olje- og gass-sektoren, og til energibedrifter. Med 80,000 bedriftskunder på tvers av alle industrisektorer er vi også verdensledende innen sertifisering av ledelsessystemer.

Ved å kombinere uavhengig teknisk, digital og operasjonell ekspertise med metoder for risikohåndtering, hjelper vi våre kunder med å ta bedre beslutninger og med å skape tillit mellom bedrifter og interessentene deres.

Vi utvikler nye industristandarder og bedre innsikt for våre kunder og samfunnet generelt ved å investere tungt i forskning og utvikling. Med høyt utdannede ansatte i 100 land, jobber vi sammen med våre kunder om å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere.

Lær mer på www.dnvgl.com/power-renewables

Erik Dugstad, områdedirektør for Norden og Baltikum i DNV GL Energy Advisory
Mobil: 408 41 662 / E-post: erik.dugstad@dnvgl.com

Espen Erdal, M.Sc, seniorkonsulent for Norden og Baltikum i DNV GL Energy Advisory Mobil: 481 375 14 / E-post: espen.erdal@dnvgl.com