DNT overtar Leirvassbu Fjellstue

Leirvassbu Fjellstue i Jotunheimen blir en DNT-hytte. DNT er klare for å ønske gjester velkommen allerede i påsken i år.
Leirvassbu Fjellstue ligger i hjertet av Jotunheimen. FOTO: Live Sulheim

Leirvassbu er en av landets storstuer for fjellfolket i Norge. Plassert i hjertet av Jotunheimen, med over femti 2000-meterstopper i dagsturavstand, kan stedet by på unike naturopplevelser både sommer og vinter.

Sparebankstiftelsen DNB har finansiert kjøpet og hytta skal drives av DNT Oslo og Omegn som en betjent DNT-hytte.

Viktig turisthytte i DNTs rutenett

Leirvassbu er en svært populær hytte og en trivelig møteplass for turfolk. At den også ligger midt i DNT sitt rutenett i Jotunheimen, gjør at dette er et sted av stor betydning for friluftslivet i Jotunheimen.

– Vi var selvsagt interesserte da Leirvassbu kom for salg i fjor sommer, men det var ikke mulig for DNT å finansiere kjøpet, forteller daglig leder Henning Hoff Wikborg i DNT Oslo og Omegn.

– Etter dialog med Sparebankstiftelsen DNB, har vi nå likevel fått muligheten til å overta hytta. Det er rett og slett helt fantastisk at stiftelsen kunne komme på banen og kjøpe dette flotte stedet til glede for friluftslivet, sier Hoff Wikborg

Fornøyd stiftelse

– Når Leirvassbu nå var til salgs, var det viktig å sørge for fortsatt drift og at anlegget fortsatt skal være tilgjengelig for allmenheten. Vi er veldig glade for å kunne sikre dette friluftstilbudet sammen med DNT, sier administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB, André Støylen.

Henning Hoff Wikborg understreker at Leirvassbu har vært drevet svært godt av nåværende eiere og at DNT har hatt et godt samarbeid med dem som hyttenaboer i Jotunheimen i mange år.

Når vi nå overtar er vårt mål å videreføre det flotte tilbudet som er bygget opp på Leirvassbu. Vi gleder oss veldig og kjenner også på et stort ansvar, sier daglig leder i DNT Oslo og Omegn.

Klar til påske

Hytta overtas med mange bestillinger, og Leirvassbu åpner som DNT-hytte allerede 23. mars i år.

– Vi er klare for å åpne dørene allerede i neste måned. Men det er mye som skal på plass og vi får det ganske travelt, forteller daglig leder i DNT Oslo og Omegn.

Bestyrerne på DNTs betjente hytte Snøheim, Gitte og Terje Sølna, vil ta ansvar for driften denne første vinteren.

En familie som takker av

Det er Grindvold Sulheim-familien som har eid og drevet Leirvassbu de siste 16 årene.

– Alt har en tid. Vi har hatt det spennende og meningsfylt på Leirvassbu, men kjenner at nå er nye krefter det beste for den videre utviklingen av stedet. Både gamle og nye gjester skal fortsatt oppleve Leirvassbu med gjestefokus og store opplevelser i naturen. Vi kjenner oss trygge på at stedet vil bli godt ivaretatt og videreutviklet på en god måte med DNT i førersetet, sier Ole Jacob Grindvold på vegne av familien Sulheim Grindvold.

Fakta om Leirvassbu:

• Leirvassbu Fjellstue ligger i hjertet av Jotunheimen, ved Leirvatnet
  • Hytta er en av de eldste og største fjellstuene i fjellheimen
  • Fra Leirvassbu går DNT-rutene mot Skogadalsbøen, Olavsbu, Gjendebu og Spiterstulen
  • Leirvassbu er også en sentral hytte på Høgruta i Jotunheimen og den nye konseptruta Omveien til DNT
  • Leirvassbu har vært lokasjon for filmer som "Fritt Vilt" og "Kalde Spor".
  • Mange fjellpionerer har besøkt stedet. Den mest kjente er trolig Sir Edmund Hillary som testet utstyr i Leirdalen før turen til Antarktis

André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen:
Telefon: 950 69 536, e-post: andre.stoylen@sparebankstiftelsen.no

Henning Hoff Wikborg, daglig leder i DNT Oslo og Omegn:
Telefon: 991 00 900, e-post: henning.wikborg@dntoslo.no

Leirvassbu Fjellstue ligger i hjertet av Jotunheimen. FOTO: Live Sulheim