DnB og Storebrand alene om å få grønt lys i ny stor bærekraftrapport fra Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners har gjennomført en analyse av de norske livsforsikringsselskapenes bærekraftarbeid. Rapporten avdekker stor variasjon i selskapenes tilnærming til bærekraft, og hvor aktivt de jobber med dette.

Siden 2014 har Söderberg & Partners analysert og vurdert bærekraften til finansielle produkter. Nå er den første bærekraftsanalysen av norske livsforsikringsselskap klar, og viser blant annet hvordan selskapene velger ut bærekraftige fond, hvordan de bidrar til en mer bærekraftig finansnæring, og om de gjør det enklere for kundene å velge bærekraftige fond.

- Målsettingen med analysen er å gjøre det enklere for våre kunder å velge bærekraftige alternativSamtidig ønsker vi å bidra til at bransjen i enda større grad setter søkelyset på bærekraft, sier Jan Kjetil Hvamstad, CCO i Söderberg & Partners Norge. - Det er viktig å poengtere at vi ikke gjør dette for å henge ut noen, men ønsker å fremheve de flinke og skape dialog med de som kan bli bedre.

De største forskjellene blant de undersøkte selskapene, finner vi i påvirkningsarbeidet, i ambisjoner og verdiskaping i feltet, samt bærekraftige investeringsprosesser. Resultatet erbasert på en balansering av karakterene fra hvert av disse parameterne.

Livforsikringsselskapene er generelt flinke til å integrere bærekraftmomenter i forvaltningen. De viktigste forskjellene finnes i påvirkningsarbeidet, der de som får grønn vurdering er betydelig mer aktive og proaktive, og jobber med tydeligere prosesser i motsetning til de øvrige.

Rangeringen i rapporten er relativ, noe som betyr at bærekraftarbeidet til selskapene som er blitt undersøkt sammenlignes opp mot hverandre. Det er kun to selskapersom får grønn totalvurdering.To selskap får gul, og ett selskap vurderes dessverre til rød

Hele rapporten kan du lese på våre websider. Her finner du også rapporten fra en tilsvarende analyse vi har gjennomført av de norske skadeforsikringsselskapene.Les rapportene her

Söderberg & Partners har Nordens og Europas mest offensive approach, og har siden oppstart i 2004, etablert virksomhet i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Luxembourg, Spania og Nederland. Samlet har Söderberg & Partners-gruppen i overkant av 600 mrd. kroner under rådgivning.  I 2021 omsatte konsernet for 6 mrd. kroner og har over 3000 ansatte.