dLab ingår i europeiskt samarbete för ett mer resilient energisystem

Lund 2022-05-04

Dlaboratory Sweden AB (publ) deltar i ett europeiskt samarbete med det övergripande målet att utveckla resilienta lösningar för energisystemet som både är robusta och flexibla, och som bidrar till en grön omställning.

Projektet omfattar tre områden, där dLab främst bidrar till ett incident- och anomalidetekteringssystem som föreslår och utför åtgärder för att återställa ett system till ett normalt tillstånd genom att använda metoder baserade bland annat på AI-analys.

”Det är ett tydligt styrkebesked för vår plattform att vara en utvald industripartner i ett europeiskt samarbetsprojekt med syfte att just stödja energiomställningen via nyttjandet av högkvalitativ data och AI”, säger Fredrik Akke, CTO dLab

Från Sveriges sida drivs projektet av Energimyndigheten och dLab deltar som industripartner till Kungliga Tekniska högskolan. Andra deltagare inkluderar bland annat Austrian Institiute of Technology, Fraunhofer ISE, OFFIS, Solandeo GmbH samt det österrikiska elnätsbolaget Wiener Netze.

”Det är mycket glädjande att vikten av hanteringar av störningar i nätet blir en erkänt central fråga i den gröna omställningen, något som ligger helt i linje med vårt budskap. Projektet är ett av många viktiga steg för oss ut på den europeiska marknaden, och via samarbetet kommer vi få både ökad visibilitet ute i Centraleuropa, och en fantastisk möjlighet att få demonstrerar styrkan i vår plattform och dess unikitet”, säger Henrik Winberg, COO dLab.

För mer information vänligen kontakta:

Henrik Winberg, COO dLab, Tel: 076-3248948, henrik.winberg@dlaboratory.com

Om Dlaboratory Sweden AB (publ) - https://dlaboratory.com

Dlaboratory Sweden AB (publ) är en cleantech grupp som erbjuder en intelligent digital plattform som skapar förutsättningar för energisektorn att bidra till framtidens hållbara samhälle. Genom intelligent analys av elnätet och förutsättningar för datadrivna beslut, skapas möjligheter till ett moderniserat arbetssätt och ett mer motståndskraftigt elnät. dLabs kommersiella verksamhet startade 2015 och bolaget har sitt säte i Lund.

Bolagets aktie (DLAB) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

FRO – Private acquisitions of Euronav shares in exchange for Frontline shares completed28.5.2022 12:01:09 CEST | Press release

FRO – Private acquisitions of Euronav shares in exchange for Frontline shares completed Frontline Ltd. (“Frontline” or the "Company") (NYSE: FRO – OSE: FRO) announces that it has agreed to acquire a total of 5,955,705 shares in Euronav N.V. (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav”) representing 2.95% of the outstanding shares in privately negotiated share exchange transactions with certain shareholders of Euronav N.V. where such shareholders of Euronav N.V. receive consideration shares in Frontline. Frontline will issue a total of 8,337,986 new shares as a result of these transactions, equivalent to an exchange ratio of 1.4. Frontline will be entitled to the declared USD 0,06 dividend to be paid by Euronav on the acquired shares on 8 June 2022. Settlement is expected to take place on or about 1 June 2022 by delivery of existing shares through a share lending arrangement with Frontline's main shareholder Hemen Holding Ltd. Following completion of the issue of the new Frontline shares, F

FDA approves Novartis Kymriah® CAR-T cell therapy for adult patients with relapsed or refractory follicular lymphoma28.5.2022 00:58:29 CEST | Press release

68% of patients receiving Kymriah in the ELARA trial experienced complete response, with an 86% overall response rate, along with a remarkable safety profile1 Sustained clinical benefit from Kymriah treatment demonstrated – of patients who achieved a complete response, 85% were still in response at 12 months1 Kymriah can be administered in the outpatient setting, offering increased flexibility and potentially reducing the burden of therapy for patients and their care teams1,2 Kymriah is now FDA approved in three indications and remains the only CAR-T cell therapy approved in both adult and pediatric settings1 Basel, May 28, 2022 — Novartis today announced the US Food and Drug Administration (FDA) has granted accelerated approval for Kymriah® (tisagenlecleucel) for the treatment of adult patients with relapsed or refractory (r/r) follicular lymphoma (FL) after two or more lines of systemic therapy. In accordance with the Accelerated Approval Program, continued approval for this indicati