Disse sykkelhjelmene gir best beskyttelse for barn

I den mest omfattende testen noensinne av sykkelhjelmer for barn i det norske markedet, er det fire hjelmer som peker seg ut som de beste. Alle har såkalt rotasjonsbeskyttelse, og den billigste koster under 450 kroner.
Foto: Tryg Forsikring

Vi har lenge etterlyst mer relevante tester av sykkelhjelmer som selges i Norge, og nå har vi endelig testet de 13 mest solgte. Testen fokuserer utelukkende på hvor godt sykkelhjelmen beskytter mot hodeskader, og resultatet viser at det er store forskjeller i hjelmenes evne til å beskytte mot hodeskader ved et sammenstøt. Spesielt rotasjonsbeskyttelse er viktignår vi vet at hver tredje skade på sykkel er hodeskade, sier Ann-Helen Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.

MIPS-hjelmer gir best beskyttelse

Det er det svenske forskningsinstituttet RISE som har foretatt testene på vegne av Tryg Forsikring og Trygg Trafikk. Alle data fra testen er så analysert av forskere via en datasimulering for å beregne beskyttelsesevnen til hver hjelm ved et sammenstøt.

– Alle sykkelhjelmene er CE-godkjent, men dette innebærer at de kun er testet for slag rett frem, noe som ikke er godt nok. De store forskjellene viser seg nemlig ved skråslag med rotasjonskraft, altså at hodet vrir seg i det man treffer bakken, noe som skjer ofte med barn som sykler og faller. Hjelmer med såkalt MIPS-teknologi har ekstra beskyttelse mot rotasjonsbevegelser, og det er fire av disse som får beste score i denne testen, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Produsentene bør lage bedre sykkelhjelmer

Sykkelhjelm er den viktigste beskyttelsen syklister har for å unngå alvorlige hodeskader i en ulykke, men det er store forskjeller mellom hvor godt sykkelhjelmene beskytter. Trygg Trafikk og Tryg har utført denne testen for å hjelpe forbrukere med å velge en trygg hjelm ogfor å påvirke hjelmprodusenter til å lage sikrere hjelmer.

– Trygg Trafikk har i flere år anbefalt sykkelhjelmer med rotasjonsbeskyttelse.I årets hjelmtest har seks av 13 hjelmer rotasjonsbeskyttelsenMips. Det er derfor gledelig at samtlige hjelmer som oppnår fem stjerner i testen har dette. Forhåpentligvis kan dette bidra til at norske forbrukere kan ta bedre bevisste valg rundt hva som gir best beskyttelse på sykkelturen, sier Hansen.

Les mer om testen på nettsiden til Trygg Trafikk.

Testresultatene er rangert etter følgende skala:

• 5 stjerner: Hjelmen har mindre enn 20 prosent risiko for hjernerystelse.
  • 4 stjerner: Hjelmen har 20–40 prosent risiko for hjernerystelse.
  • 3 stjerner: Hjelmen har 40–60 prosent risiko for hjernerystelse.
  • 2 stjerner: Hjelmen har 60–80 prosent risiko for hjernerystelse.
  • 1 stjerne: Hjelmen har 80–100 prosent risiko for hjernerystelse.

Sykkelhjelm modell

Hamax Halo

★★

Foto: Tryg Forsikring