Disse smitteverntiltakene gjør norske bedrifter

Nesten alle norske bedriftsledere oppgir å ha innført ekstra tiltak for å ivareta smittevern. Se hvilke tiltak bedriftene gjør for å hindre smitte blant sine medarbeidere.

Bedrifter med over 20 ansatte er de som har satt inn mest tiltak mot smittespredning.

I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind oppgir hele 97 prosent av bedriftsledere at de har innført tydelige smittereduserende tiltak.

Jo større en bedrift er, desto bedre er de på smittevern på arbeidsplassen.

– Bedrifter med over 20 ansatte er de som har satt inn mest tiltak, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Bedriftene har innført alt fra smittereduserende tiltak til psykososiale tiltak for å ivareta medarbeidere i en krevende tid.

– For eksempel oppgir hele 30 prosent av bedriftslederne i bygg- og anleggsbransjen å ha inngått avtale med bedriftspsykolog for deres medarbeidere etter at koronasituasjonen inntraff, sier Nielsen.

Dette gjør bedriftene

• Informasjon om smittevern, plakater i lokaler
  • Tilpasset arbeidsplassen slik at alle kan holde 1 meters avstand
  • Ansatte og lokaler er utstyrt med håndsprit/antibac
  • Ekstra vask og desinfeksjon av arbeidslokaler og utstyr
  • Fysiske tiltak på arbeidsplassen som sperringer, skjerming, pleksiglass
  • De som kan er på hjemmekontor for å hindre smittespredning
  • Tilbyr de ansatte nå trening i arbeidstiden
  • Jevnlig kontakt med ansatte for å sikre at de har det de trenger
  • Har inngått avtale med bedriftspsykolog som ansatte kan benytte

– Tiltak for å redusere og hindre smitte er også viktig for de mindre bedriftene. Her vil jeg oppfordre alle til å vurdere hvilke tiltak i listen over som kan være aktuelle å innføre i nettopp din bedrift, sier Nielsen.

Vurderer forsikringene sine

Det har vært et krevende halvår og mange bedrifter sitter trangt i det økonomisk. Alle steiner snus på for å spare noen kroner, og naturlig nok vurderes også behovet for å beholde alle forsikringene.

– Vi fraråder å si opp forsikringene, for skulle uhellet være ute kan det koste bedriften mye mer enn det de sparer. Vi oppfordrer bedriftene til å kontakte banken sin for å se på mulige løsninger, slik at de forblir riktig forsikret, sier Nielsen.

Skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB