Disse skolene kan vinne AF-kollektivet neste studieår

NTNU Trondheim, OsloMet og Høgskulen på Vestlandet skal kjempe om å få neste års AF-kollektiv til sin studieby.

Denne gjengen bor i årets AF-kollektiv på Frogner i Oslo. Nå er det opp til finalistene i Trysil å avgjøre hvem som fortjener å ha neste års kollektiv i sin studieby. Fra venstre: Jonas Guriby Dahl, Siv Kaarstad, Eldbjørg Aaraas Hånde, Cecilie Erland, Jon Haugvaldstad Vik og Ådne Iversen Foto: Aleksander Andersen.

AF Gruppen arrangerer for andre år på rad studentkonkurransen «AF-kollektivet», hvor premien er ett års gratis bolig i studentkollektiv og mulighet for en tidlig start på karrieren. I vinter vant OsloMet tidenes første AF-kollektiv, og seks studenter fra skolen flyttet inn i et herskapelig townhouse på Frogner i Oslo.

Denne høsten har ingeniørstudenter ved 12 universiteter og høyskoler konkurrert for å få AF-kollektivet til sin studieby ved å spille digitale spill på en plattform utviklet av AF Gruppen. Engasjementet var stort, og spillene ble spilt mer enn 140.000 ganger.

Det var til slutt NMBU, NTNU Gjøvik, Høgskolen på Vestlandet, NTNU Trondheim og OsloMet og NTNU Gjøvik som gikk videre til semifinalen. Her måtte rundt 300 spillere løse en matematikk- og en resonneringsoppgave. De måtte i tillegg skrive en kort presentasjon av seg selv.

Nå er det klart at det var NTNU Trondheim, Høgskolen på Vestlandet og OsloMet som får delta i finalen i februar. AF-kollektivet for studieåret 2020/2021 blir dermed i enten Trondheim, Bergen eller Oslo.

Når de 33 finaledeltagerne møtes i Trysil 7.-9. februar 2020 vil de få en utfordring som de må løse lagvis sammen de andre deltagerne fra sin skole. Det er også et tett sosialt opplegg hvor de får god anledning til å bli kjent med representanter fra AF Gruppen

–  Vi gleder oss veldig til å bli kjent med årets finalister. I tillegg til å kåre vinnerne av AF-kollektivet, er vi på jakt etter talenter til sommerjobb og senere faste stillinger hos oss, sier rekrutteringssjef i AF Gruppen, Annette Strøno.

Blant fjorårets finalister fikk flere sommerjobb. 24 år gamle Jon Haugvaldstad Vik, som er en av beboerne i årets AF-kollektiv, sikret seg nylig fast jobb.

–  AF-kollektivet har vist seg å være en fantastisk måte å nå ut til studentene på, og vi er glad for at konkurransen engasjerer. Samtididig er det en gyllen mulighet for oss å sikre oss talenter blant Norges aller beste ingeniør-studenter, sier Strøno.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 18,8 mrd kroner i 2018 og har i dag ca 5500 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

Innstilt til kontrakt av Avinor på Oslo lufthavn Gardermoen13.12.2019 13:19:43 CETPressemelding

Avinor har innstilt AF Gruppen som entreprenør for utførelse av entreprisen for innvendige bygningsmesssige arbeider på Oslo lufthavn. Arbeidene utføres i forlengelse av dagens pir øst ved Oslo lufthavn Gardermoen, og skal gi betydelig økt kapasitet på flyvninger utenfor Non Schengen-området. Utvidelsen av Oslo lufthavn er viktig for å videreutvikle Norges hovedflyplass som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for passasjerer og flyselskaper, og styrke rammevilkårene for norsk reiseliv, turisme og næringsliv.