Disse skal lede Spellemann

Sandeep Singh og Silje Nordnes er programledere når årets Spellemenn kåres den 16. april.
Sandeep Singh og Silje Nordnes. FOTO: Julia Marie Naglestad/NRK

De prestisjetunge Spellemannprisene har blitt delt ut til Norges aller flinkeste, mest nyskapende og spennende musikere, hvert år siden 1973. I år deles prisene ut i beste sendetid på NRK, og utdelingen ledes av Sandeep Singh og Silje Nordnes.

– Ikke et eneste år, siden Spellemannprisen først ble lansert, har prisutdelingen vært så viktig som i år. Norsk musikkliv har ofret mye dette året, så jeg gleder meg til å få være med og gi dem en ekstra klapp på skulderen, sier Sandeep Singh.

Han har blandede følelser som fersking i programlederjobben.

– Jeg tror aldri jeg har møtt en jobb med så mye ærefrykt som denne. Samtidig gleder jeg meg masse og setter pris på å ha med meg Silje, som både er rutinert og veldig hyggelig å jobbe sammen med, sier han.

Silje Nordnes synes det er stas å få være med å hedre norsk musikk.

– Musikk er alltid viktig, men ekstra mye nå når mange har det vanskelig. Artistene og bransjen har også hatt det tøft, men det lages likevel så vanvittig mye bra. Det skal vi feire med vidunderlige artistopptredener og prisutdeling, sier Silje Nordnes.

Hvordan blir sendingen?

Mange musikere skal hedres med priser. Derfor deles sendingen opp i to. Den ene sendingen, ledes av Sandeep Singh og Silje Nordnes. Denne går på NRK1 fredag 16. april, og her deles det ut syv priser.

De øvrige 20 prisene deles ut av Spellemann-veteran Tarjei Strøm. De deles ut i en egen sending som vil gå på NRK samme helg.

Som mye annet, så må produksjonen forholde seg til gjeldende restriksjoner i hovedstaden. Spellemann 2020 vil derfor foregå uten publikum, og uten de nominerte til stede. Artistene og musikerne skal feires på en trygg måte, både i og utenfor studio.

TV-seere får som vanlig et skikkelig show, med storslagne artistopptreder og musikk i mange sjangre. Det er bare å glede seg.

Hvem er nominert?

Informasjon om hvem som er nominert i de forskjellige kategoriene går å finne på www.spellemann.no/nominerte

Sandeep Singh og Silje Nordnes. FOTO: Julia Marie Naglestad/NRK
Tarjei Strøm. FOTO: Robin Bøe