Disse leder TV-aksjonen 2022

Kaveh Rashidi, Anne Rimmen og Mikkel Niva er trekløveret som leder oss gjennom TV-aksjonen på NRK søndag 23. oktober.
Det er tre spente og motiverte programledere som håper mange vil gå med bøsser i år. Foto: David Dundas/NRK

Akkurat nå venter millioner av mennesker på å bli behandlet av en lege. Gjennom årets TV-aksjon skal Leger uten grenser behandle og forebygge livsfarlige sykdommer og gi en stemme til pasienter i mange av verdens glemte kriser.

Anne Rimmen er tilbake som programleder for TV-aksjonen for andre år på rad. Hun forteller at historiene hun har hørt i forbindelse med årets aksjon gjør inntrykk.

– Jeg er stolt og glad over å få jobbe med årets TV-aksjon. Pengene går til dem vi sjeldent hører om i nyhetene, men som kanskje trenger det aller mest. Leger uten grenser og forskningsorganisasjonen DNDi jobber for å behandle og forebygge livsfarlige sykdommer i noen av verdens glemte kriser. Bildene og historiene fra de landene pengene går til gjør sterkt inntrykk på meg, og det er godt å tenke på at pengene vi skal samle inn går til mennesker som virkelig trenger det. Det går til vaksiner og tilgang til livreddende medisiner og helsehjelp, sier hun.

Lege Kaveh Rashidi har en oppfordring til alle som sitter på gjerdet og lurer på om de skal bli bøssebærere søndag 23. oktober.

– Det er lett å glemme lidelsen som er langt unna, og det er lett å tenke at ens eget bidrag ikke betyr noe. Men når det kommer til TV-aksjonen så kan hver og en av oss være med på å redde liv. Det du gjør betyr noe, å bære en bøsse betyr noe og å gi litt ekstra vil bety mye for den som trenger det. Vi lever i et samfunn der det er mye "meg" i fokus, og det konstante jaget for å optimalisere eget liv tror jeg faktisk kan slite ut de fleste av oss. Men ved å engasjere seg som bøssebærer kan man rette fokus vekk fra seg selv, noe jeg tror vi alle har godt av, sier Rashidi.

"Grenseløse sykdommer – glemte pasienter"

Det er andre gang organisasjonen tildeles TV-aksjonen. Leger uten grenser hadde TV-aksjonen i NRK også i 2006. Deler av midlene fra årets TV-aksjon vil i år gå til organisasjonen Drugs for Neglected Diseases initiative (DNDi).

Da Leger uten grenser fikk fredsprisen i 1999 ble det besluttet at deler av pengene skulle brukes til å opprette DNDi som søsterorganisasjon.

De innsamlede midlene fra årets TV-aksjon skal brukes til utvikling av medisiner samt bekjempelse av sykdommer som meslinger, malaria, tuberkolose og hiv, men også mer ukjente sykdommer som kala-azar og sovesyke. Pengene skal brukes i Den demokratiske republikken Kongo, Den sentralafrikanske republikk, Bangladesh og Sierra Leone.

Årets viktigste søndagstur

Som nasjon har Norge blitt veldig digitalisert de siste årene, noe TV-aksjonen også tok konsekvensen av under pandemien. Aksjonen i 2020 måtte av smittevernhensyn være heldigital, men det fysiske møtet med bøssebærerne er minst like viktig som før. TV-aksjonen er ikke bare en innsamling, men også en kunnskapskampanje. Lindis Hurum er generalsekretær i Leger uten grenser. Hun oppfordrer alle som kan å bidra som bøssebærer i sitt nabolag.

– Vi i Leger uten grenser er så utrolig glade for å få årets TV-aksjon! Ikke bare vil den sørge for at du kan være med og gi livreddende helsehjelp til enda flere mennesker, men folk vil også få mer kunnskap om noen av verdens glemte kriser. Jeg oppfordrer hele landet til å delta i denne fantastiske dugnaden. Gå en livsviktig søndagstur den 23. oktober og meld deg som bøssebærer, anmoder Hurum.

Programleder Mikkel Niva er klar på at det å være bøssebærer er både hyggelig og viktig.

– I tillegg til at du selvfølgelig samler inn penger til en god sak så er man også med på en veldig fin og inkluderende greie. Gå bøsse, bank på no' dører, møt noen smil og nyt søndagen, så kan jeg love deg at du vil få en helt nydelig dag, sier han.

Les mer og registrer deg på Blimed.no

Tradisjonelt er det rundt 100.000 bøssebærere som går dør til dør for TV-aksjonen. Det gjør at TV-aksjonen regnes som verdens største innsamlingsaksjon.