Disse kan vinne Änglamarkprisen 2022

De fem finalistene som kjemper om Coops Änglamarkpris 2022 jobber alle for å fremme god helse og livskvalitet. Hvem som går av med seieren og vinner pengepremien på inntil 100.000 kroner, bestemmes i åpen avstemning på coop.no.

Coops Änglamarkpris har siden 2013 blitt delt ut til mennesker og organisasjoner som har gjort en forskjell innen miljø og samfunnsansvar. I år skal pengepremien på til sammen 100.000 kroner gå til en eller flere aktører som bidrar til å fremme god helse og livskvalitet i befolkningen. Etter en åpen nominasjonsprosess hvor Coop fikk inn over 500 imponerende nominasjoner, har juryen landet på fem finalister:

Ammehjelpen
Ammehjelpen gir gratis informasjon, veiledning og støtte ved spørsmål omkring amming og morsmelk, med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis. Ammehjelpens arbeid er i hovedsak basert på frivillig innsats. De har ca. 200 frivillige ammehjelpere.

Fontenehuset Trondheim
Fontenehuset i Trondheim er et frivillig arbeidsfellesskap for mennesker med psykiske helseutfordringer, hvor formålet er å tilby rehabilitering og arbeidsinkludering på samme tid.

Gateteam Oslo
En frivillig organisasjon som deler ut mat, klær, hygiene og andre livsnødvendigheter til Oslos rusbrukere. Hver onsdag hele året igjennom deler de ut livsnødvendigheter til byens rusbrukere. Den drives i sin helhet av frivillighet.

Matstasjon Alta
Med utgangspunkt i overskuddsmat fra matbransjen samler de inn og distribuerer mat til vanskeligstilte i Alta. De setter fokus på bærekraft og bidrar til redusert matsvinn. 20 frivillige jobber med å dele ut gratis mat til de som trenger det.

Stolpejakten
Stolpejakten er en allmennyttig forening som skal bidra til økt fysisk aktivitet blant folk flest i hele landet. Stolpejakten går ut på å finne stolper sentralt plassert i ulike kommuner. Et gratis tilbud som legger til rette for å aktivisere både unge og gamle; uansett funksjonsnivå

Stem fram din favoritt!

Hvem som går av med seieren bestemmes i åpen avstemning på coop.no. Den eller de som får flest stemmer, stikker av med Änglamarkprisen 2022. Premien er på 100.000 kroner totalt, og går til én eller to vinnere. Avstemningen vil foregå på coop.no frem til midnatt 10.11. Prisen deles ut på Coops Høstkonferanse i Oslo 16. november.

– I år har vi fått inn rekordmange nominasjoner til Änglamarkprisen, og har landet på fem imponerende finalister. De gjør alle en viktig jobb som virkelig utgjør en forskjell for folks helse og livskvalitet, over hele landet. Siden vi i Coop er eid av kundene våre, er det folket som avgjør hvem som vinner prisen. Alle kan stemme på hvem de mener bør vinne på coop.no, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge.