Stavanger Symfoniorkester

Direktør i SSO slutter etter syv år

Morten Warland, administrerende direktør i Stavanger Symfoniorkester, har sagt opp sin stilling og slutter i jobben ved årsskiftet.
Morten Warland har vært administrerende direktør i SSO siden januar 2016.

- Mine snart 7 år som leder av SSO har vært både spennende og krevende, og jeg er takknemlig for alt jeg har lært, opplevd og utrettet, sier Warland.

Han sier videre at han foreløpig ikke har takket ja til noen ny jobb, men at han ser frem til nye utfordringer og kommer til å følge orkesteret tett videre, men da som publikummer.

- Morten har gjort en solid innsats for SSO. Han har stødig loset orkesteret dit det er i dag. Nå starter vi prosessen med å finne Mortens etterfølger, som kan bygge videre på arbeidet som er gjort og ta orkesteret inn i neste fase, sier styreleder i SSO, Tone Grindland.

SSOs kunstneriske utvikling de siste årene har vært stor og orkesteret har en sterk posisjon, ikke bare lokalt, men også nasjonalt og internasjonalt. SSO har i de siste årene vært nominert til Spellemann og Grammy, mottatt to Heddapriser og strålende anmeldelser for konserter, innspillinger og turneer. SSO har et stort og lojalt kjernepublikum, og når i tillegg ut til nye publikumsgrupper gjennom innovativ og bred programmering og appell. SSO holdt høy aktivitet og god kontakt med publikum gjennom pandemien og var en kulturaktør som markerte seg positivt i den utfordrende tiden. Orkesterets økonomi er solid og ryggraden i SSO består av dyktige og dedikerte musikere og et profesjonelt støtteapparat i administrasjon.

Tone Grindland, styreleder i SSO, tlf. 456 99 909
Morten Warland, adm. direktør i SSO, tlf. 915 32 016

Morten Warland har vært administrerende direktør i SSO siden januar 2016.

Om Stavanger Symfoniorkester

Stavanger Symfoniorkester
Sandvigå 1
4007 Stavanger

+47 977 56 080https://sso.no

SSO øver og har sine konserter i Fartein Valen i Stavanger konserthus som er rangert som en av de beste akustiske salene i Europa. Andris Poga er Stavanger Symfoniorkesters sjefdirigent og Tianyi Lu er orkesterets Conductor-in-Residence sesongen 2022-23. SSO har i senere tid hatt besøk av gjestedirigenter som Karina Canellakis, Pablo Heras-Casado, James Gaffigan, Stanislav Kochanovsky, Dalia Stasevska og Vassily Sinaisky.

Frans Brüggen var SSO sin kunstneriske leder for tidligmusikk fra 1990-1997; Philippe Herreweghe hadde samme posisjon fra 2000-2004 og Fabio Biondi fra 2006-2016. Siden har orkesteret videreutviklet arbeidet med tidligmusikk sammen med artister som Kristian Bezuidenhout, Andrea Marcon, Jan Willem de Vriend, Matthew Halls, Ottavio Dantone og Riccardo Minasi, for å nevne noen.

Orkesteret har gjort en rekke innspillinger under SSO Recordings, samt flere album med skandinavisk musikk for BIS og barokkmusikk med Fabio Biondi for Naïve. SSO har vært på turné i bl. a. Japan, USA, Tyskland, Russland, Finland og Nederland. SSO var nominert til Spellemann 2018 og Grammy i 2020 for Gisle Kverndokks Symphonic Dances og vant to Heddapriser, derav Beste forestilling, for The Mute i 2019.

SSO ble grunnlagt i 1938 og består av 85 musikere fra 22 ulike nasjoner.

Følg pressemeldinger fra Stavanger Symfoniorkester

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stavanger Symfoniorkester på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stavanger Symfoniorkester