Et hjerte av gull

Dine Hender Kan Redde Liv

Hvert år den 16. oktober er det World Restart A Heart Day. Foreningen Et Hjerte av Gull jobber for at ekstra mange skal delta på dugnaden som vi på norsk kaller Dine Hender Kan Redde Liv. I dag går startskuddet for dugnaden som har som målsetting å øke tilgjengeligheten på hjertestartere når folk trenger det som mest! Først ut er Finnmark som de neste to ukene får besøk av oss.

Årlig får mellom 3 - 4.000 hjertestans utenfor sykehus i Norge, under 12% av disse lever 30 dager senere. I tillegg får over 10.000 hjerteinfarkt.

Raskt oppstart av hjerte-/lungeredning og tidlig bruk av hjertestarter kan i henhold til forskning fra Sverige øke sjansen for å leve 30 dager senere til over 50%.

I det offentlige hjertestarterregisteret er det i skrivende stund 5.763 aktive hjertestartere og lørdag morgen kl 07:30 er 1.908 av de tilgjengelig, dvs 33%. Dessverre viser undersøkelser at mange av de som står som tilgjengelige likevel ikke er det. I Finnmark er det registrert 128 hjertestartere og 42 av de var tilgjengelig lørdag morgen.

For å øke tilgangen på hjertestartere, og å ufarliggjøre bruken av disse, starter vi i dag en landsomfattende dugnad som leder frem mot den internasjonale World Restart A Heart Day den 16.10.18. Målet er at vi skal folkefinansiere minst 500 hjertestartere der folk bor, samt at vi skal arrangere mer enn 2.500 pop up hjerte-/lungeredningsdemonstrasjoner.

Sørg for at deres hjertestarter er registrert i det offentlige hjertestarterregisteret 113.no

Det anslås at det er solgt minst 30.000 hjertestartere i Norge de siste årene. Dessverre er bare en liten andel registrert i det offentlige hjertestarterregisteret på 113.no. Vi oppfordrer alle til å sjekke om deres hjertestarter er registrert. Dersom den ikke er de håper vi at dere sørger for at dette skjer så snart som mulig.

Folkefinansierte hjertestartere

Over 70% av hjertestarterne som er registrert på 113.no er ikke tilgjengelig utenfor arbeidstid. Dette i stor kontrast til at kun 2% av hjertestansene skjer på arbeidsplassen, mens hele 60% skjer hjemme.

Foreningen Et Hjerte av Gull har derfor forhandlet frem en avtale med Safer Life Solution AS om levering av topp moderne hjertestartere som skal plasseres ute i oppvarmede skap, tilgjengelig 24/7 hele året.

12 enkeltpersoner kan ved å bli hjertevenner betale kr 365,- pr år hver og sammen dekke kostnadene for en hjertestarter. Foreninger og virksomheter inviteres til å bidra med mer.

De folkefinansierte hjertestarterne vil være tilgjengelig døgnet rundt der folk bor. De vil selvfølgelig bli registrert i det offentlige hjertestarterregisteret og dermed også være tilgjengelig for AMK sentralene når de blir oppringt om hjertestans.

Finnmark er først ut, så følger Troms

Vi starter nå i Finnmark og skal jobbe oss ned gjennom hele Norge. Samlige kommuner vil bli besøkt med pop up hjerte-/lungeredningsdemonstrasjoner. Håpet er at man også skal få kvalitetssikret samtlige hjertestartere i de enkelte kommuner og at antall hjertestartere som er registrert i det offentlige hjertestarterregisteret øker kraftig.

I tillegg håper vi på å få flere kommuner til å bli med på et prehospitalt innovasjonsprosjekt hvor offentlige ansatte, som har kompetanse innen hjerte-/lungeredning, aktiveres som en ressurs for AMK.

Bjørn-Arild WollGrunnlegger/ Styreleder

Bjørn-Arild har grunnlagt foreningen Et Hjerte av Gull sammen med sin kjæreste Anette Testman.
Han er i tillegg helseteknologi gründer gjennom startup'n Spera som utvikler et økosystem med smarte personlige enheter og avanserte multifunksjons akuttdroner.

Tel:+47 400 56 131baw@spera.no

Last ned bilde
Dersom du kommer over en person som du mistenker at har fått hjertestans skal du først forsøke å få kontakt
Last ned bilde
Når man skal utføre hjerte-/lungeredning skal man sjekke om pasienten puster
Last ned bilde
Utfør hjerte-/ lungeredning med takten 30 kompresjoner og 2 innpust. Jo snarere man går koblet til en hjertestarter jo bedre. Får man inkludert hjertestarteren i løpet av de første 9 minuttene øker sjansen til å leve 30 dager senere betraktelig.
Last ned bilde
Bilde av en hjertestarter fra Safer Life på vei til å bli brukt.
Last ned bilde
Bjørn-Arild Woll er grunnlegger av Foreningen Et Hjerte av Gull i sammen med Anette Testman. Han viser her frem kvalitetssikrede hjertestartere i GoodSAM appen, hentet fra det offentlige hjertestarterregisteret.
Last ned bilde
Overlevelse 30 dager etter en hjertestans avhengig hvor raskt en hjertestarter blir aktivert. Grafen bygger på tall fra det svenske hjertestansregisteret for perioden 2004 - 2015

Om Et hjerte av gull

Et hjerte av gull
1329 Lommedalen

400 56 131http://www.ethjerteavgull.no

Dine hender kan redde liv er en nasjonal dugnad startet av den ideelle foreningen Et Hjerte av Gull med helse teknologi startup’n Spera som hovedsponsor.

Dugnaden skal bidra til å kartlegge hvor hjertestartere befinner seg og melde disse inn i det offentlige Hjertestarterregisteret slik at blant annet AMK (113) vet hvor de er.

Hjertestarterne blir tilgjengelige også i appen GoodSAM Alerter, verdens største hjertestarter app, som både gir varslers nøyaktig GPS-posisjon og mulighet for kryptert live video tilgjengelig for nødetatene.

Følg pressemeldinger fra Et hjerte av gull

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Et hjerte av gull på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Et hjerte av gull

Vi skal gå og sykle Norge på Langs for å få flere hjertestartere tilgjengelig der folk bor26.3.2019 08:11:48 CET | Pressemelding

I det offentlige hjertestarterregisteret er det registrert litt over 7.000 hjertestartere akkurat nå. Klokken 17:31 torsdag 21.03.19 var bare 3.003 tilgjengelig, dvs. kun 42% - fordi arbeidsplassene hadde begynt å stenge for en god stund siden, når Rema 1000 og Apotek 1 også har stengt er under 1/3 av hjertestarterne tilgjengelige. I 2017 var det 3.172 hjertestans utenfor sykehus i Norge - kun 2% av hjertestansene skjedde på arbeidsplassen - mens hele 62% skjedde hjemme. Dessverre er ikke hjertestartere tilgjengelig etter arbeidstid eller der folk bor i særlig grad i Norge. Det kan din bedrift eller organisasjon nå gjøre noe med.

DINE HENDER KAN REDDE LIV - Lær hvordan tirsdag 16. oktober 20185.7.2018 17:46:47 CEST | Pressemelding

Hvert år stanser over 3.000 hjerter utenfor sykehus i Norge og over 12.000 får hjerteinfarkt. Tirsdag 16. oktober skal foreningen Et Hjerte av Gull i samarbeid med helse teknologi startup'n Spera og Akutthjelper.no holde mer enn 250 pop up hjerte-/lungeredningskurs over hele Norge. Dette som del av den internasjonale World Restart a Heart Day som er et initiativ fra European Resuscitation Council.

Er det kun Rema 1000 som skal få hjerter til å slå igjen i Sommer-Norge?22.6.2018 09:59:37 CEST | Pressemelding

Fellesferien og stengte arbeidsplasser er bare et par uker unna. Foreningen Et Hjerte av Gull kommer med et stort varsko om tilgangen på hjertestartere dersom man skulle få hjertestans. Å ringe 113, samt eventuelt oppsøke nærmeste Rema 1000 med hjertestarter, gir beste odds for å overleve. Rema 1000 skal ha hjertestarter i samtlige av sine butikker i Norge. Rema 1000 skal ha hjertestarter i nærheten av kassene / inngangen i samtlige av sine butikker i Norge