Dinah til topps etter thriller-finale

Ingenting var avgjort før siste hinder var tilbakelagt da Norges beste juniorryttere i sprangridning møttes til NM i Drammen i helgen. Etter to finalerunder søndag ble det ble Skogan Rideklubbs Dinah Mariante Myrebø fra Larvik som klatret helt til topps, med minste mulige margin til sølvvinner Ingrid Sandhei Bjørklund/Arie Z fra Polarsirkelen Hestesportsklubb i Mo i Rana med Stokke-rytteren Martine Mariero Moe/Dinero de Laubry fra Skogan Rideklubb på bronseplass.
Dinah Myrebøe Mariante Knockrath Whos Who foto Norges Rytterforbund

Mellom de to på gull- og sølvplass skilte kun et lite feilpoeng – Dinah tok gullet med syv feilpoeng totalt mot Ingrids åtte. Tre av disse feilene kom i Ingrids innledende runde, deretter holdt hun nullen i to runder inntil siste finalerunde – der ble det fem feilpoeng. Dinahs resultatliste før siste runde lød på 2-4-1 – og så nailet hun nullrunden når det gjaldt som mest. Dermed knep den dyktige Dinah gullet foran en like dyktig Ingrid.

Martine hadde også lagt inn sterke bud på medalje, med kun fem feil fra innledende runde når siste finalerunde gjenstod. Med to bommer da ble fasit en god bronse.

Vinneren ser bort på sin hest, klapper henne – Lilly som hun kalles - på halsen, idet hun forklarer hvordan hun klarte brasene over de 1,40 m høye hinderne når det gjaldt som mest:

-Jeg har en veldig snill hest, og så har jeg et godt team rundt meg, med hesteeier, trener, bestevenn og familie – de støtter og motiverer meg veldig. Men. jeg legger det mest på Lilly, hun har vært veldig, veldig dyktig og hun redder meg hver gang jeg gjør en feil. Jeg er veldig glad for at jeg har henne!

Dinah traff godt med sine forberedelser til NM.

-Jeg følte at banene var fine for oss, spesielt kombinasjonene – banene passet hesten min godt. Jeg ble egentlig litt lettet da jeg gikk banen, det var veldig mye det vi har trent på hjemme, smiler hun og fastslår: - All treningen har lønnet seg!

Dette gullet var spesielt for Dinah.

-Jeg har vunnet NM innendørs en gang før, men å vinne utendørs – det er stort, det største jeg har gjort hittil. Det er helt ubeskrivelig, jeg er kjempe, kjempefornøyd!

Resultater

Juniorklassen: Ryttere i alderen 13 ut det året de er 18.

Ingrid Sandhei Bjørklund Arie Z foto Norges Rytterforbund
Ingrid Sandhei Bjørklund Arie Z Foto Norges Rytterforbund