Digitalisering i skolen: Positive lærere, økt læringsutbytte, men uklar begrepsbruk
Utdanningsdirektoratet har initiert og finansiert prosjektet, der også forskere fra Universitetet i Oslo og Høgskulen i Volda har vært med.
Forskerne i GrunnDig-prosjektet har gått gjennom 32 politiske norske dokumenter, 262 internasjonale vitenskapelige forskningsoversikter (dekker mer enn 8000 enkeltstudier) og gjennomført en spørreundersøkelse blant mer enn 2600 deltakere.
Noen hovedfunn fra den internasjonale forskningsgjennomgangen:
- Undervisning med digitale verktøy gir moderate positive læringseffekter i realfag, språkfag og grunnleggende lese- og skriveopplæring.
- Digitale verktøy øker mulighetene for øvelse, tilpassing og tilgang på autentiske språksituasjoner som kan støtte individuell læring.
- Arbeid med digitale verktøy kan hjelpe elevene til å se sammenhenger mellom kunnskapsområder og dermed gi dypere innsikt.
- Tilgang til digitale verktøy gir elevene mulighet til å delta bl.a. i planlegging, problemløsning, utforskning og vurdering av sin egen læring.
- Flere studier viser at det er utfordrende å integrere digital teknologi og at det krever mye å realisere teknologiens potensiale.
- Læreren har stor betydning for tilretteleggingen av læringsprosessene med digital teknologi, men få studier gir beskrivelser av hvordan dette kan gjøres.
- Elever synes læringsarbeidet blir mer interessant med digitale hjelpemidler, men opplever også tekniske og fysiske utfordringer og at skjermen kan ha negativ innvirkning på kommunikasjon og interaksjon i klasserommet.
- Forskningsfundament for yrkesfaglig opplæring er begrenset.
- Rammeverk for læreres digitale kompetanse er viktig for lederes arbeid med kompetanseutvikling på egen skole.
Noen av hovedfunnene fra den nasjonale spørreundersøkelsen:
- De fleste lærere er positive til digitalisering i grunnopplæring, og ser den positive nytteverdien av digital teknologi i undervisningen.
- Et mindretall av lærerne søker kunnskap om bruk av digitale ressurser på eget initiativ, og mange ser helst at kollegaer prøver ut nye digitale verktøy først.
- Få lærere mener at teknologien kommer i veien for god læring, men mange opplever at teknologien kan være forstyrrende på undervisningen.
- Åtte av ti lærere mener at undervisningen deres blir mer variert, dagsaktuell og tilpasset den enkelte elev med digitale læremidler og verktøy.
- Et flertall av lærerne ønsker flere papirbaserte læremidler i tillegg til digitale.
- Mange skoleledere mener at det er for lite oppmerksomhet mot opplæringsmål for elevenes læring med bruk av digitale ressurser.
- Mange lærere etterlyser konkrete utviklingsplaner for lærere og elevers digitale kompetanse.
«Lærernes faglige, didaktiske og pedagogiske arbeid har aldri vært viktigere. Derfor er det bekymringsfullt at det i norsk sammenheng mangler en grunnleggende innsikt om den pedagogiske praksis og bruk av digitale enheter, i ulike fag og på ulike nivå i skolen.»
Det sier professor Elaine Munthe som er senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning og prosjektleder for GrunnDig.
Følgende personer har deltatt i prosjektet i tillegg til prosjektlederen.
Førsteamanuensis Morten B. Njå, KSU, UiS
Førsteamanuensis Sanna Forsström, KSU, UiS
Professor Ola Erstad, IPED, UiO
Professor Øystein Gilje ILS og FIKS, UiO
Førsteamanuensis Synnøve Amdam, HVO
Førsteamanuensis Synnøve Moltudal, HVO
Forskningsassistent Silje B. Hagen, IPED, UiO
Du kan lese rapporten og se flere kommentarer fra forskerne her
Kontakter
Elaine MuntheProfessor og senterlederKunnskapssenter for utdanning, Universitetet i Stavanger
Tel:40240252elaine.munthe@uis.noLenker
Om Universitetet i Stavanger (UiS)
Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
UiS vil ha senter for bruk av kunstig intelligens16.4.2024 11:09:08 CEST | Pressemelding
Universitetet i Stavanger har de siste ti årene bygd opp flere sterke fagmiljø innenfor anvendt kunstig intelligens. Nå vil UiS søke midler fra regjeringens kunstig intelligens-pott for å styrke den norske KI-satsingen.
Prestisjestipend til forskning på middelalderengelsk til UiS11.4.2024 12:28:27 CEST | Pressemelding
Professor Merja Stenroos ved UiS er blitt tildelt det mest prestisjefylte stipendet fra EU, European Research Council (ERC) Advanced Grant. Det er første gang et forskningsprosjekt tilknyttet UiS blir tildelt et stipend fra ERC.
Lyse, Smedvig og SR-bank lover stipend til elkraft-studenter i Stavanger8.4.2024 12:31:26 CEST | Pressemelding
Næringslivet sliter med å få tak i kvalifisert arbeidskraft til å kunne gjennomføre det grønne skiftet. Tre selskaper går derfor sammen om å gi inntil 120.000 kroner til kandidater som velger elkraftutdanning i Stavanger. – Første av sitt slag, sier prorektor ved UiS.
Jærmuseet og Universitetet i Stavanger inngår samarbeidsavtale19.3.2024 15:11:06 CET | Pressemelding
Museumsbesøkende og studenter får nye spennende muligheter når Jærmuseet og UiS utvider samarbeidet. Teknologi-praksis for lærerstudenter, studentoppgaver fra museets områder og økt samarbeid om forskning og innovasjon er bare noe av innholdet i avtalen.
Nordtvet skole i Groruddalen får nasjonal lesepris18.3.2024 16:29:32 CET | Pressemelding
Nordtvet skole i Groruddalen i Oslo har blitt tildelt Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2024, for skolens satsing på leseferdighetene til elevene. Prisen ble delt ut av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (A) under Nasjonal konferanse om lesing i Stavanger mandag 18. mars.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom