Digital transformatorstasjon fra ABB forsterker og sikrer strømforsyningen i Telemark

ABB har inngått avtale med Skagerak Nett AS om leveranse av Tørdal transformatorstasjon i Telemark.

Tørdal transformatorstasjon blir digital og forsterker og sikrer strømforsyningen i Vest-Telemark (Illus-trasjon: Skagerak Nett).

Den digitale transformatorstasjonen bygges mellom Drangedal og Nissedal i Vest-Telemark.

- Transformatorstasjonen skal sørge for at ny fornybar vannkraftproduksjon kommer på nett og bidrar samtidig til en forsterkning og sikrere strømforsyning i området. Anlegget vil gi trygge og gode arbeidsforhold for våre medarbeidere , sier Øivind Askvik, konserndirektør i Skagerak Nett AS.

Ved å velge et heldigitalt kontrollsystem reduseres behovet for kabling, noe som både gir økt sikkerhet og redusert plassbehov.

- Digitalisering av transformatorstasjoner forenkler og forbedrer driften samtidig som sikkerheten øker, sier Steffen Waal, leder for ABB AS i Norge.

Kutter kostnader

ABB leverer vern og kontrollanlegg med prosessbuss basert på kommunikasjonsstandarden IEC 61850, ingeniørtjenester, montasje, testing og igangkjøring til Tørdal digitale transformatorstasjon. Etter planen skal den stå ferdig 1. mai 2020, og vil bli blant de første i landet som tar den nye teknologien i bruk. ABB-innholdet i leveransen er særdeles høyt, og det er bare selve montasjen som utføres av underleverandør.

Å erstatte signalkabler mellom koblingsanlegget og vern- og kontrollanlegget med en digital, fiberoptisk bussløsning reduserer kabelmengden og dermed også montasjebehovet. Samtidig øker sikkerheten ved at sekundære strømkretser ikke trekkes over lange avstander og inn i kontrollrommet. Digitaliseringen muliggjør også at vern- og kontrollanleggsmiljøet kan utføre diagnostikk og testing fra en driftssentral i stedet for å reise ut i felten. Løsningen bidrar til reduserte investerings- og driftskostnader.

Signalene tar bussen

Tradisjonelt koples relevern og instrumenter for måling av strøm, spenning og energi i apparatanlegg via individuelle kobberkabler med analog signaloverføring. For vern- og kontrollanlegg som står plassert innendørs kan disse kablene være flere hundre meter lange. Tørdal digitale koblingsstasjon utrustes isteden med en fiberoptisk prosessbuss som sender måle- og statussignaler samt kommandoer digitalt.

Leveransen inkluderer utendørs feltskap beskyttet mot elektromagnetisk stråling (EMC) i selve koblingsanlegget. Skapene inneholder blant annet IEC 61850-baserte prosessbussmoduler hvor strøm- og spenningstransformatorer tilkobles og målesignalene omvandles til digitale verdier.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus9.10.2019 17:30:00 CESTPressemelding

Mobil og autonom YuMi® laboratorierobot designes for å arbeide sammen med medisinsk personale og laboratoriearbeidere Nye robotteknologier skal utvikles i ABBs første globale forskningssenter for helseteknologi, ved Texas Medical Center (TMC) Innovation Institute i Houston Det globale markedet for ikke-kirurgiske roboter anslås å nå nesten 60 000 innen 2025, nesten en firedobling siden 2018 ABB åpnet i dag sitt første globale forskningssenter for helseteknologi, på Texas Medical Center (TMC) campus, i Houston, Texas - og viste frem en rekke teknologi-konsepter, inkludert en mobil YuMi®-robot. Den skal designes for å hjelpe medisinsk- og laboratoriepersonell med lab- og logistikkoppgaver i sykehus. Selvkjørende robot Den toarmede, mobile YuMi® vil kunne navigere automatisk rundt mennesker samtidig som den lærer å finne forskjellige ruter fra et sted til et annet. Den har potensial til å gjennomføre et bredt spekter av repeterende og tidkrevende aktiviteter, inkludert klargjøring av medi