Dette synes nordmenn de bruker for lite og for mye penger på
- Det er et klart bilde at folk flest, og spesielt menn, synes de bruker for lite eller alt for lite penger på lystbetonte innkjøp som klær og sko. De fleste som føler de bruker for mye penger på enkelte områder, synes de gjør det til mer hverdagslige utgifter som mat og drivstoff, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna har fått utført en representativ undersøkelse* blant 1004 nordmenn over 18 år som kartlegger hva de synes om eget månedlig pengeforbruk på en rekke områder.
Færrest er fornøyd med pengeforbruk til godteri, taxi og kino
18 prosent av alle nordmenn over 18 år føler de bruker for mye penger på godteri. I aldersgruppen 30-39 år mener hele en av tre (32 prosent) at det går for mye penger til godteri. Samtidig oppgir hele 24 prosent av alle spurte at de føler for lite av lønnen deres blir brukt til nettopp søtsaker.
- Kjøp av godteri, taxi og kino er blant områdene flest synes de bruker enten alt for mye eller alt for lite på. Så mange som 29 prosent av de spurte synes for eksempel de bruker for lite penger på kino. Dette er også den enkeltaktiviteten som flest oppgir de ikke bruker penger på i det hele tatt. Hele 42 prosent av de spurte sier de ikke bruker penger på kino, sier Elvestad.
Bedre oversikt gir mer handlingsrom
Han tror at moderne betalingsløsninger, hvor forbrukeren i større grad kan være sin egen banksjef og velge når de skal bruke penger på hva innenfor en forsvarlig ramme, i fremtiden vil gjøre det lettere å fordele månedslønnen riktig.
- Hvis du får oversikt over hva pengene dine faktisk går til, er det enklere å justere forbruket. Da kan du bruke mindre på områder du føler du bruker for mye på og omvendt. Klarna er blant leverandørene av en slik app. Bare det siste året har antall nordmenn som bruker denne aktivt for enklere å styre og få oversikt over sin økonomi, mer enn doblet seg, sier Elvestad.
Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all onlinehandel i Norden. I Norge bruker mer enn 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger.
Både kjøp av opplevelser og produkter kan gi en lykkefølelse
Internasjonalt har det lenge vært en diskusjon om hva som gjør oss mennesker mest lykkelige - å kjøpe produkter som klær og sportsutstyr eller opplevelser som kinobesøk og reiser.
Ifølge en samlestudie publisert i Psychologial Science handler dette mye om hvor mye penger man har i utgangspunktet. For dem som har god råd vil kjøp av opplevelser ofte gi en større lykkefølelse. Blant dem med lavere kjøpekraft kan kjøp av materielle goder, som et par sko eller nye klær, gi en vel så sterk lykkefølelse.
- Følelsen av å bruke for mye eller for lite på et produkt eller en opplevelse er nok veldig individuelt. I vår undersøkelse ser vi også at det henger sammen med både alder og kjønn. Flere kvinner enn menn og flere unge enn gamle føler for eksempel at de bruker for mye penger på klær og sko. Menn er overrepresentert blant dem som føler det går for mye penger til alkohol, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Dette skulle flest nordmenn gjerne brukt mer penger på
1. Klær og sko (32 %)
2. Kino (29 %)
3. Sport- og fritidsutstyr (27 %)
4. Elektronikkprodukter (26 %)
5. Café/bar/restaurant og uteliv (26 %)
Dette føler flest nordmenn de bruker for mye penger på:
1. Matinnkjøp i butikk (26 %)
2. Bensin/ diesel (19 %)
3. Godteri (18 %)
4. Kosekvelder hjemme (11 %)
5. Alkohol (10 %)
* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 15-20. mai gjennomført til sammen 1004 CAWI-intervjuer med personer 18+ år
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom