Dette redder liv i trafikken
Lavere fart er viktigste årsak
På 20 år har vi tatt kvantesprang for trafikksikkerheten, og mer enn halvert antallet drepte og hardt skadde i trafikken. Den ferske TØI-rapporten peker på lavere fart som den aller viktigste årsaken til nedgangen.
- Aldri har vi visst mer om hva som redder liv i trafikken. Resultatene har ikke kommet av seg selv. Trafikantene har senket farten, det har gitt resultater. Samtidig har tiltak på og langs veiene, kombinert med sikrere biler, gitt viktige bidrag til arbeidet med Nullvisjonen, visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Nedgangen har vært størst blant bilførere og passasjerer, mens lett motorsykkel ikke har hatt den samme positive utviklingen. Rapporten anslår at uten lavere fart ville 796 blitt drept eller hardt skadd i trafikken i 2019, fremfor 679 som var det faktiske antallet. Dette er et forsiktig anslag.
Mer av det som virker
Trenden med nedgang i antall ulykker fortsetter, men nedgangen kan bli svakere for perioden som kommer hvis man ikke fyller på med nye tiltak. Vegvesenet ser derfor nå på mulighetene for å ta i bruk ny teknologi og ny kunnskap.
- Én drept eller hardt skadd i trafikken, vil alltid være en for mye. Vi må gjøre enda mer av det vi vet virker. Samtidig må vi videre! Vi kan ikke slå oss til ro med at tiltakene vi gjør nå, vil bidra til en fortsatt reduksjon i antallet drepte og hardt skadde, sier Hovland.
For målene er ambisiøse. Innen 2030 skal vi ha maksimalt 350 drepte og hardt skadde, hvorav maksimalt 50 drepte. Innen 2050 skal ingen dø i trafikken.
- Mange faktorer spiller inn, og det er fortsatt nesten 100 mennesker hvert år som mister livet i trafikken. Enda flere får livet snudd på hodet, med status som hardt skadd, sier Dahl Hovland.
Fylle på med nye tiltak
- Vi må utnytte de mulighetene vi til enhver tid har tilgjengelig, tenke nytt og smart, slik at vi stadig nærmer oss Nullvisjonen. Dette er godt lagarbeid, der ikke minst trafikantene spiller en helt avgjørende rolle, avslutter vegdirektøren.
Hovedfunn fra TØI-rapporten
Rapporten viser en nedgang i antall drepte på 68,6 % fra 2000 til 2019; en nedgang i antall hardt skadde på 50,5 % og en nedgang sett under ett på 54,1 %.
- De tre største bidragene til å redusere antall drepte eller hardt skadde kommer fra lavere fart, tiltak på vegnettet og sikrere biler. Til sammen bidro disse tre faktorene til 60 % av det samlede bidrag fra de faktorer som er medregnet i analysen.
- Lavere fart er viktigste årsak. Lavere fart er det største enkeltbidraget til færre drepte og hardt skadde i trafikken. Rapporten anslår at uten lavere fart ville 796 blitt drept eller hardt skadet i trafikken i 2019, fremfor 679 som var det faktiske antallet. Dette er et forsiktig anslag.
- Det har etter 2006 vært en tendens til lavere fart ved de fleste fartsgrenser. Virkningen av denne tendensen på antallet drepte og hardt skadde, er i rapporten beregnet for fartsgrensene 50, 60, 70, 80 og 90 km/t.
- Rapporten forklarer hele 73% av nedgangen. Forrige rapport fra 2014 forklarte kun 31%.
- Beltebruk, automatisk trafikkontroll (ATK), økte gebyrer og at flere bruker sykkelhjelm, er også viktige bidragsytere til hvorfor stadig færre blir drept og hardt skadd i trafikken.
- Rapporten viser at uten noen tiltak, kunne vi nå hatt fire ganger så mange drepte som i startåret 2000, som følge av trafikkøkning i perioden.
- Utelatte faktorer som også kan forklare nedgangen, er økt bruk av fartsgrense 30 og 40 km/t., tiltakspakke rettet mot tungbilsjåfører og en økning i befolkningens kollektive erfaring.
Om rapporten
Rapporten «Hva kan forklare nedgangen i antall drepte eller hardt skadde fra 2000 -2019» er utarbeidet av Transport økonomisk institutt (TØI) på oppdrag fra Statens vegvesen.
Studien er avgrenset til drepte eller hardt skadde i trafikken i Norge fra og med år 2000 til og med år 2019. Kun utviklingen i hele landet studeres. Man forklarer ikke regionale variasjoner.
Kontakter
Pressevakt Vegdirektoratet
* Vegdirektør
* Transportregelverk
* Teknologiutvikling
* Forhandlinger bypakker
* Overordnet styring og ledelse av Statens vegvesen
* Pressevakt også for divisjonene IT og Fellesfunksjoner
Bilder
Dokumenter
Om Statens vegvesen
Se mer om fart
Statens vegvesens fartskampanje: Hold fartsgrensen – for oss alle: Fart | Statens vegvesen
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Advarer mot sterke inntrykk i sommer: Denne sommeren kan bli den dødeligste på flere år30.6.2025 13:21:27 CEST | Pressemelding
Flere MC liv har gått tapt denne sesongen og i helga var det flere ulykker på MC. Nødetatene og Statens vegvesen ber nå alle som skal ut i sommertrafikken om hjelp.
Fredag starter nødvendig vedlikehold av E6 Klemetsrud bru30.6.2025 10:01:14 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal skifte brufuger på E6 Klemetsrud bru sør for Oslo. Arbeidet starter fredag 4. juli kl. 22.00 og to kjørefelt mot Oslo blir stengt.
Stenger E6 ved Eidsvolltunnelen fra fredag kveld til søndag30.6.2025 09:14:30 CEST | Pressemelding
Ny Sletta bru er nå ferdigstøpt. Fra fredag 4. juli kl. 21 til søndag 6. juli kl.12 stenges E6 for å legge om trafikken. Når E6 åpner igjen, vil trafikken gå som normalt forbi anleggsområdet.
Stenger E6 ved Langnesberga i Snåsa i en uke27.6.2025 13:45:41 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen må legge ned ny og skifte stikkrenner, samt støpe og reetablere støttemurer ved E6 Langnesberga. E6 blir derfor stengt fra tirsdag 1. juli kl. 07.00.
Denne helgen bør du la bilen stå27.6.2025 13:16:09 CEST | Pressemelding
Denne helgen skjer det mye i Oslo både i byen og på veiene. Dette er helgen du bør la bilen stå.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom