Fremtind

Dette misforstår nordmenn på reise

Del

Rekordmange nordmenn skal reise i høstferien. – Mange kunder misforstår og tror vi dekker smittevern. Når avslaget på skademeldingen kommer, blir skuffelsen stor.

Mange misforstår koronareglene på reise. – Lurt å forberede seg godt, råder skadeforebygger.
Mange misforstår koronareglene på reise. – Lurt å forberede seg godt, råder skadeforebygger.

Høstferien står for tur og reiseoperatører melder om rekordstor pågang etter utenlandsreiser. Det betyr at mange nordmenn skal ut og reise denne høsten, og da er det lurt å forberede seg godt.

Fortsatt kommer det henvendelser fra kunder som feiltolker koronareglene:

– Mange kunder misforstår og tror vi dekker smittevern. De tar en selvtest som påviser korona, isolerer seg selv – og noen velger å avbryte ferien. Dette er godt smittevern, men en slik situasjon er ikke dekket av forsikringen. Når avslaget kommer, blir dermed skuffelsen stor, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
 

Ikke nok med selvtest

Koronasmitte må dokumenteres med en positiv PCR-test – selvtest er ikke tilstrekkelig. I tillegg må en lege på stedet bekrefte sengeleie i mer enn tre dager.  

– Myndighetspålagt karantene gjelder fortsatt i noen land, og da dekker vi tapt ferie for den som kan fremvise positiv PCR-test, påpeker skadeforebyggeren.
 

Gjenglemte ting dekkes ikke

En annen utbredt misforståelse på reise, er at gjenglemte verdier meldes inn som tyveri.

– Vi dekker ikke at du roter bort tingene dine eller glemmer igjen noe på hotellrommet. Det må være et tyveri eller en hendelse som du ikke har kontroll over selv for at reiseforsikringen skal dekke det, sier Hofstad-Nilsen.  

I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind før sommeren, kom det frem at nesten 200.000 ikke vet hva reiseforsikringen dekker. 

Noen kundehar for høye forventninger til hva reiseforsikringen dekker. Det kan derfor være lurt å sjekke på forhånd hva den dekker og ikke, slik at du unngår ubehagelige overraskelser, avslutter skadeforebyggeren.
 

Skadeforebyggerens viktigste reiseråd: 

  • Reis aldri utenlands uten reiseforsikring. Du må ikke droppe reiseforsikringen for å spare noen kroner på reiseutgiftene. Blir du syk eller skadet på utenlandsferie, kan det få store økonomiske konsekvenser. Selv et uskyldig ankelbrudd kan fort koste deg 100 000 kroner. Og snittet for et vanlig legebesøk er nå oppe i 5000 kroner.  

  • Ikke stol blindt på reiseforsikringen på kredittkortet. Mange kredittkortselskap gir deg gratis reiseforsikring hvis halvparten av reisen er betalt med kredittkortet. Men her gjelder det å holde tunga rett i munnen, særlig hvis flybilletter, hotellopphold og øvrige reiseutgifter betales hver for seg eller underveis på turen.

  • Pass på vesken: Reiseforsikringen dekker ikke alt. Du får for eksempel ikke erstatning hvis du har mistet mobilen eller latt veska ligge ubevoktet når du bader.

  • Blir du syk før du reiser? Ta kontakt med forsikringsselskapet for råd om hvilke begrensninger som kan gjelder for deg.

  • Blir du syk på reisen?Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. De vet nemlig hvilke sykehus og leger som er gode og trygge 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mange misforstår koronareglene på reise. – Lurt å forberede seg godt, råder skadeforebygger.
Mange misforstår koronareglene på reise. – Lurt å forberede seg godt, råder skadeforebygger.
Last ned bilde
– Noen kunder har for høye forventninger til hva reiseforsikringen dekker. Gjenglemte verdier meldes ofte inn som tyveri. Foto: Pixabay.
– Noen kunder har for høye forventninger til hva reiseforsikringen dekker. Gjenglemte verdier meldes ofte inn som tyveri. Foto: Pixabay.
Last ned bilde
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.