Dette mener vestlendinger om konkurranseutsetting av velferdstjenester
Det kommer frem i en undersøkelse gjennomført av KANTAR TNS, på oppdrag fra NHO Service og Handel. Undersøkelsen ble gjennomført i slutten av februar. Totalt 1073 personer ble intervjuet, hvorav 251 holder til på Vestlandet. På påstanden "velferdstjenester blir best når offentlige og private konkurrerer på kvalitet og pris for å gi en god miks av tjenester til befolkningen", svarte 60 prosent på Vestlandet at de er enig/delvis enig.
- Det er viktig for oss å kartlegge hva befolkningen ønsker. Derfor har vi gjennomført denne undersøkelsen. Den måler hvilke holdninger befolkningen har til private aktører som leverer deler av det offentlige helsetilbudet, samt holdninger til noen aspekter ved valgfrihet, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn.
Ønsker valgmulighet
På påstanden om "hvis jeg får/har behov for hjemmehjelp, ønsker jeg å kunne velge hvem som skal komme hjem til meg", svarer tre av fire på Vestlandet at de er enig/delvis enig. Lignende spørsmål ble spurt i en nasjonal undersøkelse i 2016. Der kom det fram at syv av ti er enig (helt/delvis) i at folk bør kunne velge mellom ulike tilbydere av velferdstjenester.
- Man ser at tallet går litt opp når man tar med dette perspektivet. Det viser at når det er snakk om eget liv, så ønsker folk å kunne velge, sier Kaltenborn.
Kvalitet
- Dette er en interessant bekreftelse på hvordan opinionen i Norge forholder seg til hjemmebasert hjelp. Det er viktig å ha fokus på kvaliteten på tjenesten. Det er det som teller når man sitter i en sårbar posisjon, om det er deg selv eller som pårørende, legger hun til.
Nøkkelord
Kontakter
Baard FiksdalInformasjonssjef
Tel:+47 930 88 777bfi@nhosh.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27
0307 Oslo
+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no
NHO Service og Handel er en av de to største landsforeningene i NHO og består av 2.380 bedrifter med 6.000 virksomheter og 86.000 årsverk. Bransjene er: Arbeid og inkludering, Bemanning og Rekruttering, Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV), Helse og Velferd, Renhold og Eiendomsservice, Sikkerhet og Beredskap, Handel, samt Frisør og Velvære. Noen av bransjene har egen fagsjef/rådgiver, mens andre har sekretariater som yter service til medlemmene. Gratis tilgang på juridisk bistand er en viktig medlemsfordel. NHO Service og Handel har to hovedmålsettinger: Vi vil 1) bidra til økt seriøsitet i arbeidslivet og 2) bidra til å utvikle bedre tjenester i Norge. Under dette ligger våre mål om å bidra til økt profesjonalitet, økt verdiskaping og sikre arbeidsplasser.
Følg pressemeldinger fra NHO Service og Handel
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Service og Handel
Rekordmange norske arbeidsplasser tapt på grunn av grensehandel29.11.2019 10:10:33 CET | Pressemelding
Nordmenn har satt ny grensehandel-rekord, viser tall fra SSB. Dermed settes det også ny rekord i tapte norske arbeidsplasser.
Så mye bruker vi på julehandelen31.10.2019 11:41:55 CET | Pressemelding
Hver av oss skal bruke 11.400 kr på julegaver, mat og annet i butikker og på nett i desember. Det ligger an til an til en svak oppgang i årets julehandel, med en vekst på + 1,6 % mot fjoråret, viser analyse fra NHO Service og Handel.
Velferdsmiks ga økt kvalitet på sykehjem i Oslo6.9.2019 13:09:29 CEST | Pressemelding
Ny rapport viser at velferdsmiks har hatt en meget positiv effekt på kvalitet på sykehjem i Oslo.
Streik avverget - NHO Service og Handel og NSF enige30.8.2019 02:50:06 CEST | Pressemelding
Det ble fredag 30. august klokken 02.45 oppnådd enighet mellom Norsk Sykepleierforbund (NSF) og NHO Service og Handel om mellomoppgjøret 2019.
Historisk samarbeid om arbeidsavtale25.6.2019 09:05:33 CEST | Pressemelding
Fellesforbundet og bemanningsbransjen har i fellesskap utviklet en arbeidsavtale for de rundt 10.000 ansatte i norske bemanningsbedrifter som leies ut til bygg. Avtalen er historisk, og viser hva vi kan få til når partene i arbeidslivet samarbeider.