Norfem

Dette må du gjøre før du besøker din estetiske klinikk

Landets rundt 200 klinikker for estetisk medisin åpnes gradvis igjen for publikum. Bransjeforeningen NORFEM har arbeidet tett med Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og NHO for å etablere bransjestandarden for helsefaglige virksomheter.

Nå er Norsk forening for kvalitet i estetisk medisin, NORFEM, opptatt av å nå ut med informasjon til kunder og pasienter av de estetiske klinikkene.

- Retningslinjene som er utarbeidet gir klare instrukser for hvordan klinikkene skal drives for å begrense smitte. Samtidig er vi avhengig av hjelp fra våre pasienter, sier Karim Sayed, styreleder i NORFEM.

Alle som er smittet av coronaviruset, som har vært i nær kontakt med noen som er smittet, eller som er i karantene bes om å ikke besøke klinikkene.

- Vi ber pasientene hjelpe oss blant annet ved å ikke reise kollektivt til timen sin, ikke håndhilse med behandleren, og heller ikke ta på noe i klinikken. Vi har også utviklet et digitalt samtykkeskjema som alle må fylle ut i forkant, der de må svare på noen enkle spørsmål for å avklare smitterisiko. Hvis alle følger disse retningslinjene, er det trygt å besøke oss, sier Sayed.

Selv om klinikkene kan åpne fra mandag 20. april, vil det ta tid før alle klinikkene er åpne for full drift.

- Noen klinikker vil trenge litt tid før de kan åpne for fullt, og vi oppfordrer alle til å være forsiktige og åpne gradvis. Mange av legene og sykepleierne har vært i full jobb i det offentlige helsevesenet den siste tiden, og en åpning av klinikkene er avhengig av at slike arbeidsforhold kan avsluttes på en ansvarlig måte uten risiko for andre pasienter. Vi oppfordrer våre kunder og pasienter om å forhøre seg med sin nærmeste klinikk, sier Sayed.

I hovedtrekk er dette de viktigste grepene som gjøres for å ivareta smittevernet i landets estetiske klinikker:

• Opplæring av alt personell i smittevern i henhold til Folkehelseinstituttets rutiner
  • Ny organisering av timebestillinger og venterom for å unngå kontakt
  • Smitteverntiltak inne i klinikkene, f eks spriting av alle overflater, dørhåndtak osv
  • Alle pasienter må svare på elektronisk på screeningspørsmål for Covid-19 i forkant av besøket for å sikre at ingen som har sympotomer kommer.
  • Informasjon med råd til pasientene

Helsedirektoratets retningslinjer finnes i sin helhet her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevernfaglig-forsvarlig-drift-i-helsevirksomheter-med-en-til-en-kontakt-covid-19

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Karim Sayed

Styreleder NORFEM (Norsk forening for kvalitet i estetisk medisin)

Tlf: 913 06 555

Dr. Karim SayedAllmennlege og styreleder, Norfem

Tel:91 30 65 55

Om Norfem

Norfem
Stiftamtmann Kaas Vei 8

kontakt@norfem.nohttp://Norfem.no

Bransjeforeningen Norsk forening for kvalitet i estetisk medisin (Norfem) jobber med å sikre gode rammevilkår for den estetisk medisinske bransjen. Norfem skal være premissleverandør for å sikre god behandlingsskikk, markedsføring etter norsk lov og en god etikk.