Dette koster strømmen til julelysene

Strømmen er rekorddyr i Sør-Norge denne vinteren. Men hva koster det egentlig å dekorere hus og hage med julelys i år? Fjordkraft har oppdatert anslaget over kostnadene til julelys med vinterens høye strømpris.

Mange har lyslenker som får flaggstangen til å se ut som et juletre når det er mørkt. Selv med høye strømpriser trenger ikke dette å koste skjorten. Foto: Fjordkraft

Noen velger en lysrigg som får flaggstangen til å se ut som et juletre når det er mørkt. Den koster litt i innkjøp, men strømforbruket for hele desember er på relativt beskjedne 37 kroner med LED-pærer.

Tenk gjenbruk
En lysslynge med 240 dioder av LED bruker 11-12 kroner i strøm, det samme gjør et middels stort plasttre dekket med lysdioder. Også disse eksemplene er ved kontinuerlig bruk en hel måned. I moderate mengder og ved bruk av LED-pærer er det lite penger som går med til strøm til julelysene, viser utregninger Fjordkraft har gjort. Tallene som er lagt til grunn er 2 kroner per kWh, inkludert mva., og det er lagt til 0,5 kroner nettleie, basert på at lysene står på en hel måned.

- Det er høye strømpriser og energisparing er fornuftig, men belysning lyser opp og gleder i en mørk tid. Og siden det oftest er innkjøpet av belysningen eller dekorasjonen som koster en del, er det derfor et godt tips å finne noe som kan gjenbrukes år etter år, sier Jeanne Tjomsland, kommunikasjonsdirektør i Fjordkraft.

Forskjell på LED og gammeldagse lyspærer
- LED-lys er energieffektivt. Ta for eksempel en klassisk lysestake med lyspærer, som mange har én eller flere av i vinduet. En slik koster deg ca. 38 kroner i strømutgifter hvis den står på gjennom hele desember 2021. Har du derimot en moderne versjon med syv LED-lys slipper du unna med 2-3 kroner per lysestake. Dersom du har store lysrigger kan det være noen kroner å spare på strømregningen ved å velge LED-pærer fremfor tradisjonelle lyspærer, påpeker Tjomsland.

Foto: Shutterstock.com
Norske hager på vinterstid ligner stadig mer på dem vi kjenner fra amerikanske filmer, i alle fall når det kommer til dekor. Foto: Shutterstock.com