Dette koster strømmen til julelysene

Strømmen er rekorddyr i Sør-Norge denne vinteren. Men hva koster det egentlig å dekorere hus og hage med julelys i år? Fjordkraft har oppdatert anslaget over kostnadene til julelys med vinterens høye strømpris.

Mange har lyslenker som får flaggstangen til å se ut som et juletre når det er mørkt. Selv med høye strømpriser trenger ikke dette å koste skjorten. Foto: Fjordkraft

Noen velger en lysrigg som får flaggstangen til å se ut som et juletre når det er mørkt. Den koster litt i innkjøp, men strømforbruket for hele desember er på relativt beskjedne 37 kroner med LED-pærer.

Tenk gjenbruk
En lysslynge med 240 dioder av LED bruker 11-12 kroner i strøm, det samme gjør et middels stort plasttre dekket med lysdioder. Også disse eksemplene er ved kontinuerlig bruk en hel måned. I moderate mengder og ved bruk av LED-pærer er det lite penger som går med til strøm til julelysene, viser utregninger Fjordkraft har gjort. Tallene som er lagt til grunn er 2 kroner per kWh, inkludert mva., og det er lagt til 0,5 kroner nettleie, basert på at lysene står på en hel måned.

- Det er høye strømpriser og energisparing er fornuftig, men belysning lyser opp og gleder i en mørk tid. Og siden det oftest er innkjøpet av belysningen eller dekorasjonen som koster en del, er det derfor et godt tips å finne noe som kan gjenbrukes år etter år, sier Jeanne Tjomsland, kommunikasjonsdirektør i Fjordkraft.

Forskjell på LED og gammeldagse lyspærer
- LED-lys er energieffektivt. Ta for eksempel en klassisk lysestake med lyspærer, som mange har én eller flere av i vinduet. En slik koster deg ca. 38 kroner i strømutgifter hvis den står på gjennom hele desember 2021. Har du derimot en moderne versjon med syv LED-lys slipper du unna med 2-3 kroner per lysestake. Dersom du har store lysrigger kan det være noen kroner å spare på strømregningen ved å velge LED-pærer fremfor tradisjonelle lyspærer, påpeker Tjomsland.

Foto: Shutterstock.com
Norske hager på vinterstid ligner stadig mer på dem vi kjenner fra amerikanske filmer, i alle fall når det kommer til dekor. Foto: Shutterstock.com

Fjordkraft er det største sluttbrukerselskapet for strøm i Norge. Fjordkraft startet med mobiltelefoni i privatmarkedet i april 2017 og er Norges største mobilaktør uten eget nett.
Fjordkraft tilbyr tjenester for lavutslippssamfunnet og drifter et alliansekonsept bestående av 35 mindre strømselskaper som kjøper tjenester av Fjordkraft.
Ved utgangen av 2021 hadde Fjordkraft 379 fast ansatte. Hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer på Sortland, Hamar og Kongsvinger, og i Sandefjord, Trondheim, Oslo og Stavanger.
Fjordkraft-konsernet inkluderer strømleverandører i Norge, Sverige og Finland, og teknologi- og tjenesteselskaper knyttet til kraftmarkedet.
I 2021 omsatte Fjordkraft-konsernet for 15,1 milliarder kroner. Fjordkraft Holding ASA ble børsnotert 21. mars 2018.