NAF

Dette irriterer oss mest i trafikken

Del

Over halvparten av oss irriterer oss aller mest når andre bilister ikke bruker blinklys, viser en fersk undersøkelse om bruk av billys som Infact har gjennomført for NAF. – Blinklysene bruker vi til å kommunisere med andre på veien. Det er derfor ikke rart at manglende bruk av blinklys irriterer oss, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

At flest irriterer seg over manglende bruk av blinklys er ikke overraskende. Mer overraskende er det at bare 6,7 prosent oppgir at mørke baklys i tunneler og i mørket er det som irriterer mest ved andres lysbruk. (Foto: NAF)
At flest irriterer seg over manglende bruk av blinklys er ikke overraskende. Mer overraskende er det at bare 6,7 prosent oppgir at mørke baklys i tunneler og i mørket er det som irriterer mest ved andres lysbruk. (Foto: NAF)

- Blinklyset er det lyset du bruker for å vise hvor du skal. Derfor er det viktig å bruke det for åha god kommunikasjon med dine medtrafikanter, forklarerSødal. - Ikke bare skaper det irritasjon når folk ikke bruke blinklyset, men det skaper både forsinkelser og farlige situasjoner også, fortsetter han.  

Nummer to på listen over irriterende lysbruk er møtende bilister som ikke skrur av fjernlyset. To av ti oppgir at det er det mest irriterende med andre bilisters lysbruk. 

- Skrur du ikke av fjernlysene, blender du de som kommer i motgående fil. De ser rett og slett ingenting i den retningen de skal. Så skru av fjernlysene i tide, sier NAF-rådgiveren. 

Bak disse to største irritasjonsmomentene kommer biler med kun et nærlys og mørke baklys i tunneler og i mørket.  

- Enøyde banditter er vanskeligere å oppdage i mørket og man klarer ikke å skille på om det er en bil eller motorsykkel som kommer kjørende. Så mangler du en lyspære, få den skiftet, rådgir Sødal. 

Det er noe overraskende at bare 6,7 prosent oppgir at mørke baklys i tunneler og i mørket er det som irriterer mest ved andres lysbruk. Basert på tilbakemeldinger NAF får, kunne man forventet en høyere svarprosent på dette svaralternativet. 

- For å unngå mørke baklykter er det to ting du kan gjøre. Enten stiller du lysbryteren i bilen på auto, eller du stiller den på full belysning, avslutter Nils Sødal.

Tabell: Hva irriterer deg mest i trafikken med andre bilisters lysbruk?

Mann Kvinne Total
Manglende bruk av blinklys 51,3 % 51,7 % 51,5 %
Feil lysbruk som bruk av parklys eller avskrudd lys 6,2 % 3,6 % 5 %
Mørke baklys i tuneller og i mørket 7,7 % 5,5 % 6,7 %
Møtende bilister som ikke skrur av fjernlys 21,3 % 23 % 22,1 %
Biler med kun ett nærlys 8,1 % 6,8 % 7,5 %
Vet ikke 5,4 % 9,4 % 7,3 %
Total 100 % 100 % 100 %

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

At flest irriterer seg over manglende bruk av blinklys er ikke overraskende. Mer overraskende er det at bare 6,7 prosent oppgir at mørke baklys i tunneler og i mørket er det som irriterer mest ved andres lysbruk. (Foto: NAF)
At flest irriterer seg over manglende bruk av blinklys er ikke overraskende. Mer overraskende er det at bare 6,7 prosent oppgir at mørke baklys i tunneler og i mørket er det som irriterer mest ved andres lysbruk. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom