Dette irriterer flest nordmenn på tur

Ikke overrakende er det forsøpling i naturen som irriterer flest på tur. Norsk Friluftsliv mener det er på tide at folk tar ansvar.

50 prosent mener søppel er verst

Ipsos har på vegne av Norsk Friluftsliv utført en undersøkelse, der nordmenn ble spurt hva de irriterer seg over når de er i naturen. Der har halvparten svart at de irriterer seg aller mest over søppel når de er ute på tur.

-          Basert på observasjoner fra tidligere i år, er det dessverre ikke uventet at søppel ligger på topp over irritasjonsmomenter for turgåere, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Belastingen er større enn før

Den stigende friluftstrender i befolkningen ser ikke ut til å avta med det første. Årets sommerferie er annerledes, der mange ferierer ute i det fri. Norsk Friluftsliv ser et forsøplingsproblem spesielt ved de mest populære turdestinasjonene, fordi det rett og slett befinner seg flere folk der.

-          Totalt sett er det heldigvis ikke mye søppel i naturen. Men søppel kan uansett være til skade for mennesker, dyr og planter, og ødelegger naturopplevelsen for de som kommer etter deg, sier Heimdal.

Heimdal påpeker at selv om de fleste allerede er veldig flinke, er det alltid noen som etterlater seg avfall. Disse må rett og slett skjerpe seg.

BER FOLK TA ANSVAR: Lasse Heimdal mener det er på tide at alle tar ansvar for seg selv og plukker med seg sin egen søppel. Foto: Gard Eirik Arneberg / Norsk Friluftsliv
TIL IRRITASJON: 50 prosent synes det er mest irriterende å møte på søppel i naturen. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Christian Krohgs gate 10

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.