Dette har vi brukt penger på siden koronaen kom

Hus, hage og bil er gjengangerne nordmenn har brukt penger på siden koronaen traff landet. Sjekk hvem som har vært ivrigst på å åpne lommeboken.
Oppussing av stuen eller nye møbler er gode eksempler på det nordmenn har brukt mest penger på under koronatiden. Foto: Pixabay.

Dette har nordmenn brukt mer penger på etter at koronaen kom:

• Hus innvendig (26 prosent)
  • Hage (15 prosent)
  • Hus utvendig (10 prosent)
  • Bil (9 prosent)
  • Reiser i Norge eller utlandet (7 prosent)
  • Kjæledyr (5 prosent)
  • Båt (3 prosent)
    (Kilde: Frende Forsikring og Norstat)

Tall fra Frende og Norstat viser også at 1 av 3 nordmenn har brukt penger på oppussing under koronapandemien.

Disse har brukt mest
Frendeundersøkelsen viser hvilke aldersgrupper som har brukt mest penger på de ulike aktivitetene.

- Aldersgruppen 18-29 år skiller seg ut. Det er overraskende. Det er størst andel i denne gruppen som har brukt mer penger på huset sitt innvendig, bilen sin og reiser. De har brukt nest mest på kjæledyrene, sier Heidi Tofterå Slettemoen, som er kommunikasjonssjef i Frende.

Det er i aldersgruppen 50-59 år vi finner de ivrigste gartnerne og malerne. Investeringer i hage og utvendig på huset toppes av denne aldersgruppen.

Endring i pågangen
- Vi har merket klart økt trøkk på salget av forsikringer til bil, hus, kjæledyr og båt fra mars og til nå. Dette stemmer veldig godt med det folk har svart i undersøkelsen, sier Slettemoen.

Det eneste svaret som ikke stemmer overens med salgstallene til forsikringsselskapet er salget av reiseforsikringer. Det har gått ned i år sammenlignet med 2019, samtidig som pågangen er stor på skadeoppgjør.

Håper ikke folk dropper reiseforsikring
Syv prosent sier de har brukt mer penger på reiser i Norge eller utlandet enn før koronaen kom.

- Hvis det betyr at flere enn før nå reiser uten reiseforsikring, er det ikke bra. Det er mange som får svært viktig hjelp av reiseforsikringen sin i Norge hvert eneste år. For eksempel for å dekke bagasje og verdigjenstander som forsvinner eller blir forsinket, knuste mobiltelefoner eller avbestillinger for folk som blir syke og ikke kan reise, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende.

Hun er imidlertid ikke overrasket over at nordmenn har brukt mer på reiser siden koronaen kom, selv om Europakartet har vært farget på mange ulike måter det siste halvåret.

- Mange ferierte i Norge i sommer, og det er ikke gratis. Mange kan fort ha endt opp med å bruke mer på norgesferien enn en klassisk sydentur, sier hun.