Dette har vi blitt mer redde for under korona

7 av 10 har kjent på ulike bekymringer i løpet av pandemien. Å miste jobben er ikke i nærheten av det vi frykter mest.
Mange er redde for at ting ikke skal bli som før etter pandemien. Foto: Unsplash.

- På en soleklar førsteplass er bekymringen vi har for at noen vi er glade i skal bli syke. 63 prosent er bekymret for dette, mens bare halvparten av disse er bekymret for egen helse, sier rådgivende lege i Frende Forsikring, Helge Skjerven.

Tallene kommer fram i en undersøkelse Norstat har gjort Frende Forsikring.

Ikke bekymret for å miste jobben
Mange har blitt permittert og mistet jobben sin under pandemien, men sammenlignet med andre land har Norge kommet godt ut av det.

- Det er helt tydelig noe folk også har merket. Men 10 prosent er blitt mer bekymret for å miste jobben sin under pandemien, sier Skjerven.

Bekymringstoppen

1. At noen jeg er glad i skal bli syke – 63 prosent
  2. Å reise til utlandet – 42 prosent
  3. At ting ikke skal bli som før – 40 prosent
  4. Den fysiske helsen min – 35 prosent
  5. Den psykiske helsen min – 33 prosent
  6. Treffe venner / familie – 30 prosent
  7. Å gå i butikker – 28 prosent
  8. Hvordan barna mine har det – 25 prosent
  9. Spise ute – 23 prosent
  10. Gå på treningssenter – 18 prosent
  11. Å reise i Norge – 14 prosent
  12. Å miste jobben min – 10 prosent
  13. Treffe kolleger på jobb – 10 prosent
    Kilde: Frendeundersøkelsen / Norstat 2021

- Det er påfallende at så mange flere er redde for de rundt seg, enn seg selv. Det er et uttrykk for at vi er sosiale vesener som bryr oss om hverandre, sier psykolog Oshadie Samarkoon i den digitale helsetjenesten Eyr.

Blir ting som før?
Å reise til utlandet og den mer diffuse «at ting ikke skal bli som før» er de neste på listen over nordmenns bekymringer.

- Vi står fortsatt i en vanskelig situasjon og pandemien er ikke over. Vi har nok et behov for å legge dette mer bak oss før vi vil blir tryggere på at vi kommer til å få normale liv igjen, sier Samarkoon.

Utenlandske helsesystemer og smittesituasjonen i andre land gjør mange skeptiske til å reise, også i høst. Stadig endrede reiseråd og retningslinjer hjelper heller ikke på.

- I undersøkelsen uttrykker 1 av 3 at de er usikre på hvilke reiseråd som gjelder nå. Jeg forstår godt at de fleste valgte norgesferie hjemme, på hytta eller på biltur, fremfor flyplasskøer og frykten for endrede råd innen de var hjemme igjen i sommer, sier Helge Skjerven i Frende.

1 av 3 frykter psykisk påvirkning
Like bak bekymringer for egen fysisk helse kommer psykisk helse.

- Det er interessant, siden korona er en fysisk pandemi. Det tyder på at mange merker at pandemien har påvirket dem psykisk. Selve koronasykdommen rammer tross alt et mindretall, sier psykolog Oshadie Samarkoon i Eyr. Hun mener de psykiske belastningene rammer alle, og først og fremst kommer som en følge av smittetiltakene.