Dette gjorde nordmenn mest av ute i vinter

Isbadet like mange som det så ut til i sosiale medier? Og hvor mange overnattet ute i vinter? En fersk undersøkelse gir deg svaret.

POPULÆRT ÅRET RUNDT: Nå har Ipsos kartlagt nordmenns vinterfriluftsliv. Blant annet har de sett på hvor mange som overnattet ute i vinter. Foto: Nina Volstad

Mange var aktive ute denne vinteren. Det viser en fersk kartlegging av nordmenns friluftsaktiviteter i vintermånedene, gjennomført av Ipsos på vegne av Norsk Friluftsliv.

– Fotturer i naturen er den mest populære friluftsaktiviteten året rundt, og det gjaldt også i vinter. Det å spise et måltid ute eller å tenne bål er også verdsatte aktiviteter på vinterstid. Over halvparten av befolkningen forteller at de har tent bål i løpet av vinteren, forteller Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

I undersøkelsen svarer også 48 prosent at de har tatt seg minst en langrennstur denne sesongen.

Dermed ser det ut til å være flere som har gått på ski i år sammenlignet med de siste årene. I SSBs leverkårsundersøkelse for 2021 svarte 38 prosent at de hadde vært på skitur i fjell, skog eller mark.

En av ti isbadet

Isbading var sesongens store trend, i alle fall i sosiale medier. Lier forteller at hun var veldig spent på hva Ipsos-undersøkelsen ville si om hvor mange som faktisk gjorde dette.

– Det er gøy å kunne meddele at hele 12 prosent, altså mer enn hver tiende nordmann, sier at de hoppet i sjøen i løpet av vinteren. Og tallene er langt høyere i de yngste aldersgruppene, forteller Lier.

I Oslo, der det var en snøfattig vinter, svarer hele 20 prosent at de har isbadet i vinter.

Aldersmessig er det de yngste som skiller seg ut som de mest ivrige isbaderne. Blant de mellom 14 og 24 år oppgir hele 23 prosent at de har isbadet. Bare 4 prosent fra 60 og oppover det samme.

Mange unge overnattet ute

Men det var ikke bare isbading som lokket mange ut i naturen i de kaldeste månedene. Hele 25 prosent av de unge oppgir å ha sovet ute i løpet av vinteren, i telt, hengekøye, snøhule eller lignende.

Også blant befolkningen generelt er deltakelsen høy, hele 10 prosent av nordmenn oppgir å ha overnattet ute.

Tallene bekrefter at vi nordmenn er flinke til å omfavne alle sesongene, og kommer oss ut tross kuldegrader. Vi er også heldige i at mange bor i nærheten av naturen, noe som gjør friluftslivet lett tilgjengelig året rundt, sier Bente Lier.

ISKALD TREND: Tallene viser at mange tok seg en dukkert i løpet av vinteren. Foto: Nina Volstad