Autobransjens Leverandørforening

Dette frister flest til elbil-kjøp

Ett argument er klart på topp når nordmenn skal peke på fordeler ved å kjøpe elbil, viser ny undersøkelse. Det er heller ingen tvil om hva som trekker ned.
VIKTIGST AV ELBIL-FORDELENE: Gunstige avgiftsregler knyttet til innkjøp og bruk trumfer alle andre argumenter, viser en ny undersøkelse. (Foto: Colourbox)

Gunstige avgiftsregler knyttet til innkjøp og bruk er det viktigste ja-argumentet for å velge elbil ved neste bilkjøp, viser undersøkelsen, som er utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL).

De spurte har rangert en rekke mulige elbil-fordeler etter en skala fra én til syv, der høyeste tall betyr at noe anses som svært viktig. To tredjedeler av de spurte har gitt avgifts-argumentet karakteren syv, seks eller fem.

– Svarene viser at preferansen for elbil trolig reduseres hvis avgiftene øker. Endringene som nylig ble varslet i revidert nasjonalbudsjett kan derfor raskt påvirke etterspørselen i det øvre elbil-segmentet negativt, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Kjøreopplevelse og komfort havner på andreplass, foran risikoen for at fossilt drivstoff blir dyrere og mindre tilgjengelig. Først på fjerdeplass kommer hensynet til klima og miljø. 45 prosent har vektlagt dette med syv, seks eller fem.

Fossil-skam lite utbredt

Noe færre fremhever risikoen for at andre typer biler vil bli underlagt kjørerestriksjoner, eller at slike biler kan få et bratt verdifall. Helt på sisteplass kommer belastningen ved å bli stemplet som etternøler i det grønne skiftet.

– Bare 19 prosent mener dette er viktig, så skamfølelsen knyttet til å kjøre bensin- eller dieselbil er foreløpig ikke så veldig utbredt, sier Hansen.

Norske bileiere har også en helt klar oppfatning av hva som taler mot å velge elbil. Syv av ti har ulemper knyttet til ladetid og begrenset rekkevidde på topp. Dernest følger oppfatningen om at ladeinfrastrukturen foreløpig ikke er godt nok utbygget.

– På tredjeplass kommer risikoen for at gunstige avgiftsregler svekkes eller tas bort. Det er ellers verdt å merke seg at drøyt halvparten oppgir som viktig at prisen for elbilen de ville valgt er høyere enn summen de har til rådighet ved neste kjøp.

Grønn bransjeomstilling

Det grønne skiftet får stadig større betydning for virksomheter knyttet til bil og bilhold.

– Det gjelder ikke bare bilforhandlerne, men alle som driver verksted eller tilbyr bilrelaterte produkter, sier Arild Hansen.

Temaet vil derfor bli sentralt når ABL sammen med Nova Spektrum (Norges Varemesse) arrangerer Automessen 2022 til høsten.

– Dette er en åpen bransjemesse som samler både fagfolk, bilfag-elever og et bredt publikum med interesse for bil. Her vil det også bli et seminar-program der overgangen til det grønne skiftet vil sette preg på både foredrag og debatter, sier Arild Hansen.

Bilder

Om Autobransjens Leverandørforening

Autobransjens Leverandørforening
Hovfaret 17B, Skøyen

907 74 601http://autobransjen.no

Autobransjens leverandørforening (ABL) er organisasjonen for frittstående importører og grossister innen bil- og motorbransjen. Medlemmene representerer storparten av de internasjonale produsentene innen områdene verkstedutstyr, deler og rekvisita.  ABL deltar i en rekke nasjonale og internasjonale fora på bransjens vegne, og arrangerer hvert tredje år landets største bilbransjeutstilling, Automessen, i samarbeid med Norges Varemesse.

Følg pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autobransjens Leverandørforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening