Dette er viktigst for oss når vi søker jobb

Nesten halvparten av norske arbeidstakere planlegger å bytte jobb de neste årene. Men det er ikke lønn som står øverst på lista når vi velger arbeidsgiver, viser FINNs ferske jobbundersøkelse.
ARBEIDSMILJØ ER VIKTIGST:  94 prosent av respondentene på FINNs jobbundersøkelse svarer  at et godt arbeidsmiljø er det de verdsetter høyest når de skal vurdere en potensiell arbeidsgivers attraktivitet. Foto: Getty.
ARBEIDSMILJØ ER VIKTIGST: 94 prosent av respondentene på FINNs jobbundersøkelse svarer at et godt arbeidsmiljø er det de verdsetter høyest når de skal vurdere en potensiell arbeidsgivers attraktivitet. Foto: Getty.

Årets jobbundersøkelse fra FINN og Schibsted, som er gjennomført i samarbeid med Norstat, viser at optimismen er tilbake i det norske arbeidslivet, etter to år med pandemi. Mens godt over halvparten av nordmenn trodde arbeidsledigheten ville øke for ett år siden, tror kun 2 av 5 det samme i år.

I tillegg ser man at kun 1 av 10 arbeidstakere er bekymret for å miste jobben de kommende 12 månedene, mens andelen som mener det ville vært lett å finne ny jobb er på det høyeste nivået siden før 2019 - med ca. halvparten av respondentene som svarer dette.

- Det er godt å se at optimismen i arbeidsmarkedet virkelig er tilbake, ja faktisk høyere enn den var før pandemien. Nordmenn har troen på fremtiden, og svært mange er også fornøyde med jobben de har i dag - 3 av 4 svarer dette i undersøkelsen vår, sier Christopher Ringvold, som er jobbanalytiker og leder for FINN jobb

2021 viste seg å bli tidenes år for stillingsmarkedet i Norge, og denne tendensen har fortsatt inn i 2022. I perioden januar til og med mars 2022 var det nesten 50 prosent økning i antall stillingsutlysninger på FINN jobb sett mot samme periode i 2021. I tillegg var det i underkant av 29 millioner besøk inn til annonsene i denne perioden, som tilsvarer en økning på ca. 15 prosent sett mot i fjor.

Flere vurderer å bytte jobb
Tross gode tider i arbeidsmarkedet nå, hadde pandemien en stor innvirkning på hverdagen til mange. I fjorårets jobbundersøkelse fra FINN kom det frem at 1 av 3 så på å bytte bransje - en tredjedel av disse som en direkte følge av koronapandemien. Og det var særlig unge mellom 18 og 29 år som var usikre.

Årets jobbundersøkelse viser også at nesten halvparten av respondentene har søkt jobber eller vært på intervjuer de siste to årene. En fjerdedel har byttet jobb i samme periode. I tillegg øker andelen (fra 43 prosent i fjor, til 45 prosent i år) som sier at de planlegger å bytte jobb de neste årene.

Kun 2 av 10 svarer at de overhodet ikke er interessert i å bytte jobb nå.

- Jobbundersøkelsen ble gjennomført i februar, rett etter gjenåpningen av samfunnet og da optimismen virkelig var på topp. Og selv om arbeidsmarkedet fortsatt er på et historisk høyt nivå i forhold til etterspørsel etter arbeidskraft, så har det skjedd en del ting i verden de siste månedene som kan påvirke dette fremover, sier Ringvold i FINN:

- Rentene er på vei oppover, inflasjonen stiger, det er urolige finansmarkeder  og krig i Ukraina. I sum skaper dette økt usikkerhet knyttet til utviklingen fremover. Med tiden vil dette kunne påvirke etterspørselen etter arbeidskraft og dynamikken i arbeidsmarkedet.

Godt arbeidsmiljø er viktigst
Når vi først er på jakt etter en ny jobb, er det en del kriterier som skal oppfylles. Og selv om lønn og trygghet er viktig, og antagelig vil bli enda viktigere i tiden fremover, er det likevel en annen ting som står øverst på lista når respondentene vurderer en potensiell arbeidsgivers attraktivitet. Hele 94 prosent av respondentene svarer nemlig at et godt arbeidsmiljø er det de verdsetter aller høyest.

“Gode lønnsvillkår” og “at det er en sikker jobb” kommer på henholdsvis andre og tredjeplass, etterfulgt av “balanse mellom arbeid og fritid”, samt “sunn økonomi”.

Blant de som har byttet eller vurdert å bytte jobb, er også muligheter for egen utvikling verdsatt høyere enn snittet.

- At et godt arbeidsmiljø topper listen, er kanskje ikke så overraskende nå. Selv om hybridkontor og hjemmekontor har kommet for å bli, er det mange som har savnet kolleger og et arbeidsmiljø i pandemiårene,  og som nå ser på dette som enda viktigere enn lønn for å kunne trives, sier Ringvold i FINN.

Folk vi stoler på (venner, familie og nettverk) er også den viktigste kilden til påvirkning av om en bedrift er attraktiv som arbeidsplass, viser undersøkelsen. På de neste plassene kommer nyhetsmedier, stillingsannonser og FINN.no.

Topp 5 bransjer med flest stillingsutlysninger  i første kvartal 2022:
1. Helse og omsorg (33% økning fra samme periode i 2021)
2. Bygg og anlegg (16% økning fra samme periode i 2021)
3. Butikk og varehandel (106% økning fra samme periode i 2021)
4.  Barn, skole og undervisning (61% økning fra samme periode i 2021)
5. Industri og produksjon (54% økning fra samme periode i 2021)

Topp 5 stillingsfunksjoner  i første kvartal 2022:

1. Håndverker (14% økning fra samme periode i 2021)
  2. Salg (64% økning fra samme periode i 2021)
  3. Helsepersonell (36%økning fra samme periode i 2021)
  4. Ingeniør (9% økning fra samme periode i 2021)
  5. Kundeservice (123% økning fra samme periode i 2021)

Topp 10 mest brukte søkeord på FINN jobb i første kvartal 2022:

1. Sommerjobb
2. Jurist
3. Offshore
4. Sykepleier
5. Sjåfør
6. Elektriker
7. Psykolog
8. Lagermedarbeider
9. HR
10. Miljøterapeut

*Om jobbundersøkelsen
Årlig webintervju-undersøkelse i regi av FINN og Schibsted, gjennomført av Norstat. Undersøkelse om arbeidslivet gjort blant over 2000 respondenter i den yrkesaktive befolkningen (18-67 år) i perioden uke 6-7 2022.

Christopher Ringvold er jobbanalytiker og leder for FINN jobb. Foto: Caroline Roka/FINN.

Følg pressemeldinger fra FINN.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FINN.no