Dette er uken vi spiser desidert mest bær: – Bærenes nasjonaldag
– 17. mai er ikke bare Norges nasjonaldag, men også bærenes nasjonaldag, sier Una Haug Andersen, produktsjef for frukt og bær i Coop Norge.
Uken før 17. mai og selve 17. mai-uka er de to største bærukene i året, ifølge Coops egne salgstall. I uke 19 og 20 selger Coop bær for over 18 millioner kroner per uke, noe som er en økning på rundt 75 prosent fra uke 18.
Vær og fest bidrar
Nasjonaldagen er en festdag hvor det skal spises mye god mat. Vi bruker bær til å pynte kaker, eller som følgesvenn til is og salater. I tillegg smaker det veldig godt å nyte bærene i seg selv.
– Mai er fylt med røde dager og festligheter. Det er også en måned der vi normalt går mot varmere vær, og denne kombinasjonen gjør at vi spiser store mengder bær, sier Andersen.
Selger mest jordbær
Jordbær er det klart mest populære bæret blant nordmenn, og dette blir ekstra tydelig når det nærmer seg nasjonaldagen. Coop solgte en halv million kurver med jordbær i forrige uke. Det er dobbelt så mye som uken før.
– Vi vet at kundene våre, som eier Coop, elsker jordbær. Til 17. mai går det mye jordbær uansett, men det hjelper også at flere deler av landet har hatt ganske pent vær den siste tiden, sier Andersen.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
Coop Prinsessestang tilbakekalles på grunn av feilmerking29.1.2024 16:57:24 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Coop Prinsessestang 350g. Produktet er merket med feil etikett. Bakverket inneholder melk og hasselnøtt, men det framkommer ikke. Produktet er nå fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom