Dette er uken vi spiser desidert mest bær: – Bærenes nasjonaldag

Bærsalget i Coop øker med 75 prosent i ukene inn mot 17. mai.
"Ja, vi elsker dette bæret..." Foto: Extra Tynset

– 17. mai er ikke bare Norges nasjonaldag, men også bærenes nasjonaldag, sier Una Haug Andersen, produktsjef for frukt og bær i Coop Norge.

Uken før 17. mai og selve 17. mai-uka er de to største bærukene i året, ifølge Coops egne salgstall. I uke 19 og 20 selger Coop bær for over 18 millioner kroner per uke, noe som er en økning på rundt 75 prosent fra uke 18.

Vær og fest bidrar

Nasjonaldagen er en festdag hvor det skal spises mye god mat. Vi bruker bær til å pynte kaker, eller som følgesvenn til is og salater. I tillegg smaker det veldig godt å nyte bærene i seg selv.

– Mai er fylt med røde dager og festligheter. Det er også en måned der vi normalt går mot varmere vær, og denne kombinasjonen gjør at vi spiser store mengder bær, sier Andersen.

Selger mest jordbær

Jordbær er det klart mest populære bæret blant nordmenn, og dette blir ekstra tydelig når det nærmer seg nasjonaldagen. Coop solgte en halv million kurver med jordbær i forrige uke. Det er dobbelt så mye som uken før.

– Vi vet at kundene våre, som eier Coop, elsker jordbær. Til 17. mai går det mye jordbær uansett, men det hjelper også at flere deler av landet har hatt ganske pent vær den siste tiden, sier Andersen.

"Ja, vi elsker dette bæret..." Foto: Extra Tynset
Una Haug Andersen, produktsjef for frukt og bær i Coop Norge. Foto: Kristine Marie Gutterød